Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
4SBK204Turkish Political Life: Institutions3+0+036

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Political Science and Public Administration
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Compulsory
Objectives of the Course ...
Course Content ...
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Asist Prof. Ahmet Özcan
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources Keyder, Çağlar (2005). Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İstanbul: İletişim Yayınları, 11. Baskı.
Mardin, Şerif (1973). “Center-Periphery Relations: A Key to Politics”, Daedalus, Winter, s. 7-32.
Özcan, Ahmet (2018). ‘Ama Eşkıyalık Çağı Kapandı!’: Modern Türkiye’de Son Kürt Eşkıyalık Çağı (1950-1970), İstanbul: İletişim Yayınları, 1. Baskı.
Özcan, Ahmet (2012). Mukayeseli Anayasal Denge ve Denetleme ve Türkiye, İstanbul: The German Marshall Fund of the United States in Collaboration with the ARI Movement and the Black Sea Trust for Regional Cooperation.
Zürcher, Eric Jan (2015). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Yasemin Saner (çev.), İstanbul: İletişim Yayınları, 30. Baskı.
Ahmad, Feroz (2014). Modern Türkiye’nin Oluşumu, Yavuz Alogan (çev.), İstanbul: Kaynak Yayınları, 12. Baskı.
Ahmad, Feroz (2014). Bir Kimlik Peşinde Türkiye, Sedat Cem Karadeli (çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 5. Baskı.
Lewis, Bernard (1993). Modern Türkiye’nin Doğuşu, Metin Kıratlı (çev.), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 5. Baskı.
Mardin, Şerif (2008). Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, 1895-1908, İstanbul: İletişim Yayınları, 15. Baskı.
Ortaylı, İlber (2006). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul: Alkım Yayınevi, 25. Baskı.
Traverso, Enzo (2009). Geçmişi Kullanma Kılavuzu, Işık Ergüden (çev.), İstanbul: Versus Yayınları.
...

Course Category
Social Sciences %100

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 40
Final examination 1 % 60
Total
2
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 3 42
Hours for off-the-c.r.stud 14 4 56
Mid-terms 1 30 30
Final examination 1 40 40
Total Work Load   Number of ECTS Credits 6 168

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 The Process of Modernization in the Late Ottoman Empire
2 Political, Economic and Social Structure of the Late Ottoman Empire
3 Political Movements from the Ottomans to the Republic
4 Turkish Constitutional History
5 Political Parties and Electoral System of Turkey
6 Social Issues from the Ottomans to the Republic


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Türk Siyasi Tarihi: Bir Giriş Türk Siyasi Tarihinin incelenmesinde izlenen kuramsal ve yöntemsel çerçeve sunulacak ve buna göre, modern Türkiye tarihi dönemlere ayrılacaktır. Bu noktada, resmi tarih ile eleştirel tarih çalışmalarının ortaya koyduğu farklı dönemlendirmelerin bir karşılaştırılması da doğal olarak yapılmış olacaktır. Derse giriş niteliğinde olan bu haftanın temel sorusu şudur: Osmanlı Devleti’nden Türkiye Cumhuriyeti’ne geçişte bir süreklilik mi yoksa bir kopuş mu gerçekleşmiştir? Zürcher, “Giriş: Dönemlendirme, Kuram ve Yöntem”, s. 13-21. Traverso, “Giriş: Belleğin Doğuşu”, s. 1-8.
2 18. Yüzyıl Osmanlı Devleti Siyasal, Ekonomik ve Toplumsal Yapısı İlk modernleşme çabalarının ortaya çıkmasıyla sonuçlanacak 18. Yüzyıl’ın dağılmaya başlayan geleneksel Osmanlı Devleti siyasal, ekonomik ve toplumsal yapısı incelenecektir. Söz konusu geleneksel yapının, Osmanlı Devleti’nin nev-i şahsına münhasır bir kişiliği mi yoksa fetihle ele geçirdiği topraklar üzerinde kendisinden önce hüküm sürmüş olan Roma ve Bizans Devletlerinin bir mirası mı olduğu tartışılacaktır. Sonuçta, söz konusu geleneksel yapı ve bu yapıyı parçalanmaya götüren nedenler, sarayın ilk Batılı anlamdaki modernleşme çabalarını anlamlandırabilmek için ortaya konulmak durumundadır. Zürcher, “18. Yüzyıl Sonunda Osmanlı İmparatorluğu”, s. 25-41. Mardin, “Center-Periphery Relations: A Key to Politics”, s. 7-32. Keyder, “Kapitalizm Gelmeden Önce”, s. 15-38. Lewis, “Giriş: Türk Uygarlığının Kaynakları”, s. 1-17.
3 III. Selim’den II. Mahmut’a Reformcu Saray: Geç Osmanlı Dönemi’nde İlk Modernleşme Hareketleri (1789-1839) Batılı anlamda ilk ıslahat hareketlerinin başladığı ancak büyük bir başarısızlıkla sonuçlanacak olan III. Selim dönemi (1789-1807) ile Sened-i İttifak gibi sarayın merkezi iktidarı karşısında yerel iktidar odaklarını tanıyan bir sözleşmeden başlanıp köklü ıslahatların gerçekleştirilmiş olduğu II. Mahmut dönemine kadarki Osmanlı Devleti’nin saray eliyle yürüttüğü ilk modernleşme hareketleri incelenecektir. Zürcher, “Sultan III. Selim ve Nizam-ı Cedid”, “Sultan II. Mahmut’un İlk Yılları”, “Sultan II. Mahmut’un Sonraki Yılları”, s. 43-81. Ortaylı, “Alemdar, Sultan Mahmud ve Kavalalı”, s. 33-85.
4 Bâb-ı Âli Asrı: Osmanlı Modernleşmesinde Bürokratik Liderlik (1839-1878) Sarayın modernleşme girişimlerinin ortaya çıkardığı askeri ve sivil bürokratik kadrolar, söz konusu dönemde iktidarı ele alacak ve modern ıslahatların liderliğine soyunacaktır. Tanzimat Fermanı’yla başlayan bu dönemde Bab-ı Âli meşruti hareketi içinde Osmanlıcılık akımı güçlenecektir. Ortaylı, “Osmanlı Tarihinde Babıâli Asrı”, s. 87-119. Zürcher, “Tanzimat Dönemi, 1839-1971”, s. 83-112.
5 II. Abdülhamid Dönemi (1870-1908) Sarayın son kez tarih sahnesinde iktidar sahibi olarak rol oynadığı II. Abdülhamid döneminin “gerici bir istibdat”a mı yoksa “ıslatların doruğu”na mı işaret ettiği tartışılacaktır. Panislamizm’in yükselişe geçtiği söz konusu dönemdeki köklü idari ve teknik reformlara milliyetçi ve liberal ideolojilerin bastırılması eşlik edecektir. Zürcher, “Sultan II. Abdülhamid Dönemi”, s. 121-142.
6 İttihat ve Terakki Dönemi (1908-1918) 1908 Devrimi ile 1913 yılları arasındaki görece liberal ve çoğulcu aşama, 1918’e kadar süren ve ilkelerini Türkçülük ile laikçilikte bulan İttihat ve Terakki Partisi’nin otoriter iktidarıyla sonuçlanacaktır. I. Dünya Savaşı, Osmanlı Devleti’nin itilaf devletleri tarafından fiili işgaliyle sonuçlanacak ve Bağımsızlık Savaşı başlayacaktır. Kurtuluş mücadelesinin nitelikleri ile sonrasında ortaya çıkacak ulus-devlet yapısı arasındaki farklar vurgulanacaktır. Zürcher, “Türk Tarihinde Jön Türk Dönemi”, s. 121-142. Mardin, “Önsöz”, s. 9-21.
7 Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemlerinde Eşkıyalık (1839-1950) Yeni Cumhuriyetin Osmanlı mirasından devraldığı en esaslı sosyal meselelerden biri, hiç şüphesiz, şekavet meselesiydi. İttihat ve Terakki Partisi, milliyetçilik hareketleriyle birleşen şekavet karşısında hangi iktidar teknik ve teknolojilerini geliştirmiştir? Kurtuluş mücadelesi sırasında eşkıyalık ve asker kaçaklığına karşı İstiklal Mahkemeleri eliyle nasıl bir mücadele yürütülmüştür? Yeni rejimin ilanından sonra gerçekleşen Kürt isyanları devlet söyleminde nasıl inşa edilmiştir? Özcan, ‘Ama Eşkıyalık Çağı Kapandı!’, s. 68-91.
8 Tek Parti Dönemi (1927-1950) Tek parti dönemi, Türk ulus-devletinin kuruluş dönemidir. Söz konusu dönemde, ulus-devlet inşası bakımından hangi düzenlemeler ve değişiklikler yaşanmıştır? Tek parti döneminin sonunda ortaya çıkan Türkiye Cumhuriyeti, Osmanlı Devleti mirası karşısında nasıl bir tutum takınır? Yeni Cumhuriyetin karşılaştığı en temel sorunlar nelerdir? Zürcher, “Tek Parti Devletinin Doğuşu”, “Kemalist Tek Parti Devleti”, s. 247-302.
9 Çok Partili Siyasal Düzene Geçiş ve Demokrat Parti İktidarı (1950-1960) Türkiye’nin çok partili siyasal düzene geçmesiyle birlikte Demokrat Parti iktidara gelir. Demokrat Parti, kendisinden önce gelen iktidardan hangi açılardan farklılaşmakta ve benzeşmektedir? Demokrat Parti dönemini oluşturan hem iç hem de dış dinamikler nelerdir? Demokrat Parti iktidarı, neden bir askeri darbeyle sonuçlanmıştır? Zürcher, “Demokrasiye Geçiş”, “Demokrat Parti İktidarı”, s. 303-350.
10 Sancılı Demokrasi (1960-1980) 1960 askeri darbesinin doğrudan bir sonucu olan 1961 Anayasası’nın temel nitelikleri nelerdir? 1961 Anayasası ile hangi kurumlar oluşturulmuştur? Esaslı bir Kuvvetler Ayrılığı düzeni oluşturan 1961 Anayasası neden başarısız olmuştur? 1971 askeri muhtırasının önemi nedir? 1960 ile 1980 yılları arasındaki dönemde ekonomi, siyaset, kültür ve dış siyaset alanlarında hangi köklü değişiklikler gerçekleşmiştir? 1980 askeri darbesi ve sonunda ortaya çıkan 1982 Anayasası’nın temel nitelikleri nelerdir? 1982 Anayasası hangi kurumların oluşturulmasıyla sonuçlanmıştır? Özcan, Mukayeseli Anayasal Denge ve Denetleme ve Türkiye, s. 54-68. “İkinci Türkiye Cumhuriyeti”, s. 351-399.
11 Son Kürt Eşkıyalığı ve Devlet (1950-1980) 1950’lerden itibaren Türkiye’nin Kürt bölgelerinde eşkıyalığın kitlesel ölçekteki doğuşu, devlet söyleminde nasıl inşa edildi? Kürt eşkıyalığına karşı hangi devlet siyasaları kullanıldı? Türkiye’nin Kürt meselesinin “sessiz dönemi” olarak adlandırılan bu dönemde bölgede yürütülen iktidar teknik ve teknolojileri nelerdi? Özcan, ‘Ama Eşkıyalık Çağı Kapandı!’, s. 135-189.


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
All 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4
C1 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4
C2 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4
C3 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4
C4 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4
C5 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4
C6 5 3 5 5 4 4 3 4 4 4 5 4

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=115131&curProgID=72&lang=en