Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
-1İMÇ365Custom Design For Spaces I3+0+034

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Elective
Objectives of the Course The aim of this course is to combine the relationship between architecture and music with technical elements, to show the basic systematic approaches that will be used in the spatial design of performing arts in project courses by examining all the building units that contain music in a spatial and aesthetic perspective to provide the ability to analyze in terms of architecture. After theoretical lectures, it is planned to design musical spaces that will be left to the choice of the student, to create functional spaces and to design the internal volumes with the right relation with each other. Function diagrams to be made with sketches will be added to the term paper of each student at the end of the semester.
Course Content The birth of music, stage development from the Paleotic Age to the present, ancient theaters, medieval, Renaissance, music and stage elements in the Baroque period, the industrial revolution and the architectural design of different designs that emerged after modern architecture creates.
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Asist Prof.Dr. Özge GÜNDEM
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources (1) Ahmet Say ‘Müzik Tarihi’ (Ankara Müzik Ansiklopedisi Yayınları)
(2) Mehmet Kaygısız ‘Müzik Tarihi Başlangıcından Günümüze Müziğin Evrimi’ (Kaynak Yayınları Sanat ve Edebiyat Dizisi)
(3) Ernst Neufert ‘Yapı Tasarımı’ , Steen Eiler Rasmussen ‘Yaşanan Mimari’ , Ralph Larmann ‘Stage Design’
(4) Leo Beranek, “Concert Halls and Opera Houses”,Gary Thorne “Stage Design a Practical Guide”

Course Category
Education %10
Field %90

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 40
Final examination 1 % 60
Total
2
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 3 42
Hours for off-the-c.r.stud 14 3 42
Mid-terms 1 3 3
Final examination 1 3 3
Total Work Load   Number of ECTS Credits 3 90

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Müzikal ve teatral genel kültür bilgisi edinebilme;
2 Performans sanatları yapılarını teknik anlamda çözümleyebilme;
3 Teorik dersin teknik geziyle pekiştirilmesi sayesinde şehirdeki mevcut bir opera binasını analiz ederek detaylıca inceleyebilme;
4 Mekânsal analiz yöntemleri ile tümevarımcı planlama tekniklerini uygulayabilme;


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Müzik Tarihi: Paleolitik Çağda Yaşam, Müziğin Keşfi, Çok Sesliliğin Gelişimi, Mezopotamya, Mısır, Hint, Çin, Yunan, Roma Uygarlıklarında Müzik, Ortaçağ, Kiliseler, Koro Müziği ve Din İlişkisi, Rönesans, Barok, Romantikler, Klasik ve Modern Müzik
2 Tiyatro Tarihi, İlk tiyatrolar, Yunan+Roma Uygarlıklarında Sahne, Antik Tiyatro Örnekleri
3 Ortaçağ, Rönesans ve Barok Sahneleri; Cephe ve Ana Salon Özellikleri, Kullanılan Mekanizmalar ve Dekor
4 17.-19. Yüzyılda İnşa Edilen İtalyan, Alman, İngiliz, Fransız Sahneleri ve Yenilikler
5 20.Yüzyıldan Günümüze İnşa Edilen Önemli Gösteri Binaları: Mimarları, Malzemeleri, Doğa ile Uyum ve Tasarım Kriterleri
6 Çok Amaçlı Müzik Mekânları: Stadyumlar, Açık Hava Sahneleri, Dans Okulları, Kayıt Stüdyoları
7 Modern Sonrası İnşa Edilen Müzik Mekânları, Yarışma Projeleri, Türkiye’deki Sahnelerden Örnekler
8 Ara sınav
9 Performans Yapılarında Fonksiyon Şeması Oluşturma
10 Teknik Gezi: Süreyya Opera Binası
11 Konu seçimi ve gruplandırma, uygulamalı eskiz çalışması
12 Belgesel / Film Gösterimi, uygulamalı eskiz çalışması
13 Yarışma Projelerinin Analizi
14 Uygulamalı eskiz çalışması


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156272&curProgID=5718&lang=en