Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
-1İMÇ365Özel Tasarım Gerektiren Mekanlar I3+0+034

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu dersin amacı mimari ve müzik ilişkisini teknik öğelerle birleştirerek, içinde müzik barındıran tüm yapı birimlerini mekânsal ve estetik açıdan irdeleyerek öğrencilere proje derslerinde gösteri sanatları ile ilgili mekân tasarımlarında kullanılacak olan temel sistematik yaklaşımları göstermek ve konser salonu, opera-tiyatro binaları gibi çok amaçlı sahne binalarını mimari açıdan çözümleme becerisi katmaktır. Teorik derslerin ardından seçime bağlı olarak öğrencinin tercihine bırakılacak müzikal mekânların projelendirilmesi, fonksiyonel mekânlar yaratmak ve iç hacimleri birbirleri ile doğru ilişkilendirerek tasarlamak üzere planlanmıştır. Eskiz çalışmaları ile yapılacak olan fonksiyon şemaları, dönem sonunda her bir öğrencinin dönem ödevine eklenecektir.
Dersin İçeriği Müziğin doğuşu, Paleotik Çağ’dan günümüze sahne gelişimi, antik tiyatrolar, Ortaçağ, Rönesans, Barok dönemlerde müzik ve sahne öğeleri, endüstri devrimi ve ardından modern mimari sonrasında ortaya çıkan farklı tasarımların mimari açıdan irdelenmesi, uygulamalı proje dersi ile teorik becerileri projelendirme konuları dersin içeriğini oluşturur.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Özge GÜNDEM
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar (1) Ahmet Say ‘Müzik Tarihi’ (Ankara Müzik Ansiklopedisi Yayınları)
(2) Mehmet Kaygısız ‘Müzik Tarihi Başlangıcından Günümüze Müziğin Evrimi’ (Kaynak Yayınları Sanat ve Edebiyat Dizisi)
(3) Ernst Neufert ‘Yapı Tasarımı’ , Steen Eiler Rasmussen ‘Yaşanan Mimari’ , Ralph Larmann ‘Stage Design’
(4) Leo Beranek, “Concert Halls and Opera Houses”,Gary Thorne “Stage Design a Practical Guide”

Ders Yapısı
Eğitim Bilimleri %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 90

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Müzikal ve teatral genel kültür bilgisi edinebilme;
2 Performans sanatları yapılarını teknik anlamda çözümleyebilme;
3 Teorik dersin teknik geziyle pekiştirilmesi sayesinde şehirdeki mevcut bir opera binasını analiz ederek detaylıca inceleyebilme;
4 Mekânsal analiz yöntemleri ile tümevarımcı planlama tekniklerini uygulayabilme;


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Müzik Tarihi: Paleolitik Çağda Yaşam, Müziğin Keşfi, Çok Sesliliğin Gelişimi, Mezopotamya, Mısır, Hint, Çin, Yunan, Roma Uygarlıklarında Müzik, Ortaçağ, Kiliseler, Koro Müziği ve Din İlişkisi, Rönesans, Barok, Romantikler, Klasik ve Modern Müzik
2 Tiyatro Tarihi, İlk tiyatrolar, Yunan+Roma Uygarlıklarında Sahne, Antik Tiyatro Örnekleri
3 Ortaçağ, Rönesans ve Barok Sahneleri; Cephe ve Ana Salon Özellikleri, Kullanılan Mekanizmalar ve Dekor
4 17.-19. Yüzyılda İnşa Edilen İtalyan, Alman, İngiliz, Fransız Sahneleri ve Yenilikler
5 20.Yüzyıldan Günümüze İnşa Edilen Önemli Gösteri Binaları: Mimarları, Malzemeleri, Doğa ile Uyum ve Tasarım Kriterleri
6 Çok Amaçlı Müzik Mekânları: Stadyumlar, Açık Hava Sahneleri, Dans Okulları, Kayıt Stüdyoları
7 Modern Sonrası İnşa Edilen Müzik Mekânları, Yarışma Projeleri, Türkiye’deki Sahnelerden Örnekler
8 Ara sınav
9 Performans Yapılarında Fonksiyon Şeması Oluşturma
10 Teknik Gezi: Süreyya Opera Binası
11 Konu seçimi ve gruplandırma, uygulamalı eskiz çalışması
12 Belgesel / Film Gösterimi, uygulamalı eskiz çalışması
13 Yarışma Projelerinin Analizi
14 Uygulamalı eskiz çalışması


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156272&curProgID=5718&lang=tr