Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
-1İMÇ356Ergonomi3+0+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı İnsanların anatomik yapılarını, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitelerini ve toleranslarını göz önüne alarak, içinde yer aldığı çevreyle olan ilişkisinin doğal, teknik ve estetik kurallarını öğretmek dersin amacını oluşturur.
Dersin İçeriği Ergonomik ve Antropometrik verilerin insan odaklı tasarım prensipleriyle tanımlanarak İnsan-çevre bağıntısının ölçülebilir değerlerinin belirlenmesine yönelik yaklaşımlarla desteklenmesi ve tasarım sürecinde kurgulanması dersin amacını oluşturur.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Selhan USAL
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar (1) Human Factors Design Handbook, Wesley E. Woodson, Peggy Tillman, and Barry Tillman
(3) Anthropometry for Designers, John Croney, Van Nostrand Reinhold Company, 1981
(2) Introduction to Ergonomics, Third Edition, R.S. Bridger
(4) Human Dimension and Interior Space, J. Panero, M. Zelnik, Whitney Lib. of Design, 1979

Ders Yapısı
Mühendislik Tasarımı %10
Sağlık Bilimleri %10
Alan Bilgisi %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Ödev 3 % 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam :
5
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ödevler 3 9 27
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 103

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Tasarım ve insan ergonomisi ilişkisini kavrayabilme;
2 İnsan odaklı tasarım yaklaşımını tanımlayabilme;
3 Kullanıcıların anatomik, fizyolojik ve psikolojik özelliklerine ve kapasitelerine uygun olarak tasarım yapabilme;
4 Ortalama kullanıcıya göre kurgulanan mekân ve ürünlerin uygunluğunu değerlendirebilme;
5 Ergonomik ve Antropometrik verileri tasarım prensipleri doğrultusunda analiz edebilme;


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Ergonomi ve antropometrinin tasarım dünyasındaki yeri ve önemi
2 Duygusal tasarım ve tasarımda duygusal süreçler
3 Özel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 1 - Çalışma çevreleri
4 Özel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 2 - Yaşam çevreleri
5 Özel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 3 - Yatma çevreleri
6 Özel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 4 - Yemek çevreleri
7 Özel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 5 - Islak hacimler
8 ARA SINAV
9 Birey ve çevre etkileşimi (çevre psikolojisi)
10 Genel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 1 - Restoran/satış çevreleri
11 Genel çevrelerde ergonomik yaklaşımlar 2 - Konaklama yapıları
12 Evrensel tasarım ilkelerinin değerlendirilmesi
13 Engelsiz tasarım (erişilebilirlik ve ulaşılabilirlik)
14 Proksemiks: Tasarımda bireysel mesafe kavramı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4
Ö5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156278&curProgID=5718&lang=tr