Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
-1İMÇ461Universal Design3+0+036

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Elective
Objectives of the Course The aim of the course is to provide the students with the principles of interior architecture and environmental design to be aware of the physical, sensory, mental, cultural, economic and social differences within the society and to design their designs in such a way that they can address as broad a mass as possible.
Course Content For everyone design, container design, universal design concepts.
The concept of social sustainability and accessibility constitute the content of the course.
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Associate Prof. Selhan USAL
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources (1) Evcil, A. Nilay. Herkes Için Tasarım-Evrensel Tasarım, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 2014.
(2) Birleşmiş Milletler Erişilebilirlik Kılavuzu
(3) Bloomer, Kent and Moore, Charles W. Body, Memory and Architecture. New Haven: Yale University Press, 1977.
(4) Matrix, Making space: Women and the Man-made Environment, London: Pluto Press, 1984.
(5) Miyake, Yoshisuke. Landscape Design. In Universal Design Handbook, ed.: Wolfgang F. E. Preiser and Elaine Ostroff, 48.1-48.24. New York: McGraw Hill, 2001.
(6) Petermans, A ve van Cleempoel, K, 2010. Designing a retail store environment for the mature market: A European perspective, Journal of Interior Design, 35/2, p.21-36.
(7) Yılmaz, Meltem, G. “Herkes Için Tasarım ve Kamusal Alan” Güney Mimarlık 10 (2012): 60-65.

Course Category
Mathematics and Basic Sciences %10
Field %90

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 20
Assignment 1 % 20
Final examination 1 % 60
Total
3
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 3 42
Hours for off-the-c.r.stud 14 3 42
Presentation 1 3 3
Mid-terms 1 3 3
Final examination 1 3 3
Total Work Load   Number of ECTS Credits 3 93

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Toplumdaki farklılıkların bilincine varabilme ve sosyal sürdürülebilirlik bağlamında tasarım düşüncesi geliştirebilme;
2 Herkes için tasarım, kapsayıcı tasarım ile evrensel tasarım kavramlarını tanıyabilme;
3 Evrensel tasarım ilkelerini ve erişilebilirlik kılavuzundaki değerleri kullanarak tasarımlarını geliştirebilme ve bu amaç için alan araştırması yapabilme;
4 Kullanılabilirlik kavramı ile bunun ölçütlerine hakim olabilme;


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Evrensel Tasarım dersine giriş: Dersin konusu, amacı, yöntemi
2 Herkes için tasarım, kapsayıcı tasarım, evrensel tasarım kavramları ve Sosyal sürdürülebilirlik kavramı
3 Evrensel tasarım ilkeleri. Eskiz çalışması 1: Kullanıcı, çevre ve ürün etkileşimi, Dönem ödevinin verilmesi
4 Erişilebilirlik: Birleşmiş Milletler Erişilebilirlik Kılavuzu üzerinden erişilebilirlik ölçü ve değerlerinin örneklerle incelenmesi
5 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Bedensel engelliler
6 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Yaşlılar
7 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Çocuklar
8 ARA SINAV
9 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Görme engelliler
10 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: İşitsel engelliler
11 Kullanılabilirlik kavramı ve kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler ve Kullanıcı memnuniyeti kavramı
12 Eskiz çalışması 3: Kullanıcı, çevre ve ürün etkileşimi
13 Dönem ödevinin teslimi ve sunumu
14 Dönem ödevinin sunumu


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156289&curProgID=5718&lang=en