Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
-1İMÇ461Evrensel Tasarım3+0+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı öğrencilerinin toplum içerisindeki fiziksel, duyusal, zihinsel, kültürel, ekonomik ve sosyal farklılıkların bilincine varmaları ve bunun sonucunda tasarımlarını olabildiğince geniş kitleye hitap edebilecek şekilde tasarlama ilkeleri edinmeleri dersin amacını oluşturur.
Dersin İçeriği Herkes için tasarım, kapsayıcı tasarım, evrensel tasarım kavramları.
Sosyal sürdürülebilirlik kavramı, erişilebilirlik gibi temel konular dersin içeriğini oluşturur.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. Selhan USAL
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar (1) Evcil, A. Nilay. Herkes Için Tasarım-Evrensel Tasarım, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 2014.
(2) Birleşmiş Milletler Erişilebilirlik Kılavuzu
(3) Bloomer, Kent and Moore, Charles W. Body, Memory and Architecture. New Haven: Yale University Press, 1977.
(4) Matrix, Making space: Women and the Man-made Environment, London: Pluto Press, 1984.
(5) Miyake, Yoshisuke. Landscape Design. In Universal Design Handbook, ed.: Wolfgang F. E. Preiser and Elaine Ostroff, 48.1-48.24. New York: McGraw Hill, 2001.
(6) Petermans, A ve van Cleempoel, K, 2010. Designing a retail store environment for the mature market: A European perspective, Journal of Interior Design, 35/2, p.21-36.
(7) Yılmaz, Meltem, G. “Herkes Için Tasarım ve Kamusal Alan” Güney Mimarlık 10 (2012): 60-65.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Ödev 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama 1 3 3
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 93

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Toplumdaki farklılıkların bilincine varabilme ve sosyal sürdürülebilirlik bağlamında tasarım düşüncesi geliştirebilme;
2 Herkes için tasarım, kapsayıcı tasarım ile evrensel tasarım kavramlarını tanıyabilme;
3 Evrensel tasarım ilkelerini ve erişilebilirlik kılavuzundaki değerleri kullanarak tasarımlarını geliştirebilme ve bu amaç için alan araştırması yapabilme;
4 Kullanılabilirlik kavramı ile bunun ölçütlerine hakim olabilme;


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Evrensel Tasarım dersine giriş: Dersin konusu, amacı, yöntemi
2 Herkes için tasarım, kapsayıcı tasarım, evrensel tasarım kavramları ve Sosyal sürdürülebilirlik kavramı
3 Evrensel tasarım ilkeleri. Eskiz çalışması 1: Kullanıcı, çevre ve ürün etkileşimi, Dönem ödevinin verilmesi
4 Erişilebilirlik: Birleşmiş Milletler Erişilebilirlik Kılavuzu üzerinden erişilebilirlik ölçü ve değerlerinin örneklerle incelenmesi
5 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Bedensel engelliler
6 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Yaşlılar
7 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Çocuklar
8 ARA SINAV
9 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: Görme engelliler
10 Toplumdaki farklı özelliklerdeki insanların gereksinimlerinin tasarım örnekleriyle incelenmesi: İşitsel engelliler
11 Kullanılabilirlik kavramı ve kullanıcı deneyimini etkileyen faktörler ve Kullanıcı memnuniyeti kavramı
12 Eskiz çalışması 3: Kullanıcı, çevre ve ürün etkileşimi
13 Dönem ödevinin teslimi ve sunumu
14 Dönem ödevinin sunumu


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156289&curProgID=5718&lang=tr