Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
-1İMÇ465Interior Color3+0+034

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Elective
Objectives of the Course IThe aim of this course is to provide students with the ability to evaluate and design interiors with different functions in terms of the criteria affecting the selection of colour in line with the theoretical knowledge about colour and colour systems, colour-space relationship.
Course Content The content of the course includes the concept of colour - visual phenomenon - colour systems, colour selection criteria in interior design, the use and effects of colour in interior design, the relationship between colour, light, texture, form and material in interior design, space, culture, colour interaction, the use of colour in residential, educational, office, shopping tourism interiors.
Course Methods and Techniques Kaynaklardan derlenen teorik bilgileri örneklerle destekleyerek Ppt. Sunum
Sınıf içi teorik tartışmalar. Ödev ile öğrendiklerini uygulama.
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Asist Prof. Candan AYLA
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources (3) Sirel Şazi, 1974, Kuramsal Renk Bilgisi, İDMMA Akademisi Yayınları Sayı: 124, İstanbul.
(1) Çağlarca Sadettin, 1993, Renk ve Armoni Kuralları, İnkılâp Kitabevi Yayın San. ve Tic. A.Ş.
(2) Pile John F., 1997, Colour in Interior Design, Mc Grow – Hill, Newyork.
1. Çağlarca S., (1993), Colour and Harmony Rules, İnkılâp Kitabevi Yayın San. ve Tic. A.Ş.
2. Doğan Ak, S, (2020), Theory of Colour Harmonies, Akademisyen Kitabevi.
3. Kavasoğlu, R., (2021), Colour, Iksad Publishing House, ISBN: 978-625-8061-59-8
4. Mccown, J., (2006), Colors Architecture in Detail, Rockport Publishers, ISBN-10: 1-59253-287-X ISBN-13: 978-1-59253-287-2
5. Pile John F., 1997, Colour in Interior Design, Mc Grow - Hill, Newyork
6. Poore, J. (1994), Interior Colour by Design,Rockport Publishers.
7. Sirel, Ş. (1974), Theoretical Colour Knowledge, IDMMA Academy Publications Number: 124, Istanbul.


Course Category
Science %10
Field %90

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 40
Final examination 1 % 60
Total
2
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 2 28
Hours for off-the-c.r.stud 7 10 70
Mid-terms 1 2 2
Final examination 1 2 2
Total Work Load   Number of ECTS Credits 4 102

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Renk kavramını bilimsel ve estetik açıdan öğrenebilme;
2 Psikolojik açıdan renk kavramını öğrenebilme;
3 Ofis ve eğtim yapıları gibi ortak iç mekân çevrelerinde renk kavramının teorik ve uygulamalı olarak çözümlenebilmesi;
4 Konut ve otel odaları gibi özel iç mekân çevrelerinde renk kavramının teorik ve uygulamalı olarak çözümlenebilmesi;


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Renk Kavramı - Görme Olayı - Renk Sistemleri
2 Renklerin Birbirleriyle Etkileşimleri ve Mekana Etkileri
3 Renk ve Psikolojik Etkileri
4 Tarih içerisinde rengin kullanımı
5 İç Mimaride malzeme ve renk etkisi
6 Konut mekânlarında renk kullanımı
7 Eğitim yapılarında renk kullanımı
8 ARA SINAV
9 Fabrikalarda renk kullanımı
10 Sağlık yapılarında renk kullanımı
11 Ofis yapılarında renk kullanımı
12 Eğlence yapılarında renk kullanımı
13 Proje uygulaması
14 Proje uygulaması


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156291&curProgID=5718&lang=en