Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
-1İMÇ353İç Mekânda Yön Bulma Tasarımı3+0+034

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere yön bulma ve ilişkin kavramları tanıtmak; yön bulma tasarımını etkileyen değişkenleri açıklamak; yön bulunabilir mekan tasarımları için uygulama önerilerinin sunarak
öğrencilerin mekan tasarımlarının düşünsel aşamalarında bu kavram üzerine eğilmelerini sağlamaktır
Dersin İçeriği Ders kapsamında öncelikle yön bulmanın neden tasarımda tartışılması gereken bir ölçüt olduğu açıklanır ve kavram tanıtılır. Yön bulma süreci oluşturan adımlar anlatılır ve bu süreç içinde çevresel
algı ve bilişin önemi açıklanır. Yön bulma tasarımını etkileyen etmenler ile görsel, dokunsal ve sesli işaret sistemleri hakkında bilgiler aktarılır. Yön bulmayı güçlendirmen girişler, çıkışlar ve dolaşım
sistemi tasarım ve uygulamaları sunulur. Bu ders, seçilen bir mekanın (alışveriş merkezi, üniversite yerleşkesi, havaalanı vb.) plan biçimlenişi, ulaşılabilirlik, işaret sistemi, dolaşım elemanları vb.
açılardan yön bulunabilirliğinin sorgulandığı bir dönem ödevi ile sonlanır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Dr. Öğretim Üyesi Begüm ERÇEVİK SÖNMEZ
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar (01) Erçevik Sönmez, B. ve Erinsel Önder, D., (2015). “Bir tasarım ölçütü olarak yön bulma kavramı: tanımlar ve tartışmalar”, Megaron, 10(3): 355-364.,(02) Passini, R., (1996). “Wayfinding Design: Logic, Application and Some Thoughts on Universality”, Design Studies, 17: 319-331.,(05) Zimring C. ve Dalton R.C., (2003). “Linking Objective Measures of Space to Cognition and Action” Environment and Behavior, 35(1): 3-16.,(03) Passini, R., (1984). “Spatial Representations, A Wayfinding Perspective”, Journal of Environmental Psychology, 4(2): 153–164 ,(04) Peponis, J., Zimring, C., ve Kyung Choi, Y., (1990). “Finding The Building in Wayfinding”, Environment and Behavior, 22(5): 555-590.,(06) O’Neill, M.J., (1991). “Effects of Signage and Floor Plan Configuration on Wayfinding Accuracy”, Environment and Behavior, 23(5): 553-574.,(07) Doğu, U. ve Erkip, F., (2000). “Spatial Factors Affecting Wayfinding and Orientation: A Case Study in a Shopping Mall”, Environment and Behavior, 32(6): 731-755
(01) Erçevik Sönmez, B. ve Erinsel Önder, D., (2015). “Bir tasarım ölçütü olarak yön bulma kavramı: tanımlar ve tartışmalar”, Megaron, 10(3): 355-364.,(02) Passini, R.,
(1996). “Wayfinding Design: Logic, Application and Some Thoughts on Universality”, Design Studies, 17: 319-331.,(05) Zimring C. ve Dalton R.C., (2003). “Linking
Objective Measures of Space to Cognition and Action” Environment and Behavior, 35(1): 3-16.,(03) Passini, R., (1984). “Spatial Representations, A Wayfinding
Perspective”, Journal of Environmental Psychology, 4(2): 153–164 ,(04) Peponis, J., Zimring, C., ve Kyung Choi, Y., (1990). “Finding The Building in Wayfinding”,
Environment and Behavior, 22(5): 555-590.,(06) O’Neill, M.J., (1991). “Effects of Signage and Floor Plan Configuration on Wayfinding Accuracy”, Environment and
Behavior, 23(5): 553-574.,(07) Doğu, U. ve Erkip, F., (2000). “Spatial Factors Affecting Wayfinding and Orientation: A Case Study in a Shopping Mall”, Environment and
Behavior, 32(6): 731-755. ,(08) Chebat J.C., Gélinas-Chebat C. ve Therrian K., (2007). “Gender Related Wayfinding Time Of Mall Shoppers”. Journal of Business
Research, 61: 1076-1082.,(09) Weisman, G.D., (1981). “Evaluating Architectural Legibility: Wayfinding in the Built Environment”, Environment and Behavior, 13: 189-
204.,(10) Baskaya, A., Wilson, C. ve Özcan Y.Z., (2004). “Wayfinding in an Unfamiliar Environment: Different Spatial Settings of Two Polyclinics”, Environment and
Behavior, 36(6): 836-864.
Öğretim görevlisi ders notları

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Ödev 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 3 3
Proje 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 106

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Tasarımın ilk aşamalarında yön bulma kavramının önemini hatırlayabilme
2 Yön bulmayı etkileyen biçimsel, bilişsel ve bireye ait değişkenler hakkında farkındalığına sahip olma;
3 Biçimsel ve grafik bilgi olarak yön bulunabilir olan mekanlar tasarlayabilme;
4 Olumsuz yönlenme koşulları için mekansal çözümler üretebilme;


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Tanışma ve ders hakkında genel bilgilendirmeYön Bulma Süreci: Tanımlar ve tartışmalar Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
2 Yön Bulma Süreci: Tanımlar, Karar verme ve kararı uygulama Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
3 Yön bulma tasarımına kimler katılır? Kimler için yön bulma tasarımı yapılır? Dönem sonu araştırma ödevi konularının dağıtılması. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
4 Yön Bulma Süreci: Çevresel Algı ve Biliş Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
5 Yön Bulma Tasarımı: Çevresel Bilgiler (Görsel, Dokunsal, Sesli) İçerikleri, Biçimleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
6 Yön Bulma Davranışını Etkileyen Etmenler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
7 Yön Bulma Davranışını Etkileyen EtmenlerMekan ile ilgili özellikler: plan biçimlenişi, topolojik kat planı karmaşıklığı Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
8 ARA SINAV Yazılı sınav için hazırlık
9 Yön Bulma Davranışını Etkileyen EtmenlerMekan ile ilgili özellikler: sirkülasyon tipolojileri Seçilen mekanın yön bulunabilirliğinin analizi için alan araştırması
10 Yön Bulma Davranışını Etkileyen EtmenlerMekan ile ilgili özellikler: sirkülasyon tipolojileri ve yön bulma ilişkisi Seçilen mekanın yön bulunabilirliğinin analizi için alan araştırması
11 Mimari bileşenler ve yön bulma: girişler Seçilen mekanın yön bulunabilirliğinin analizi için alan araştırması
12 Mimari bileşenler ve yön bulma: çıkışlar, yollar Seçilen mekanın yön bulunabilirliğinin analizi için alan araştırması
13 Dönem ödevi sunum ve teslim: Seçilen mekanın yön bulunabilirliğinin analizi Dönem ödevi sunumu için hazırlıklar
14 Dönem ödevi sunum ve teslim: Seçilen mekanın yön bulunabilirliğinin analizi Dönem ödevi sunumu için hazırlıklar


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156318&curProgID=5718&lang=tr