Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
-1İMÇ462Venue Readings3+0+036

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Elective
Objectives of the Course The aim of this course is to provide the students with the ability to produce the design process for the space and culture-oriented fictions through written sources.
Course Content During the presentation and practical studies based on evaluating representation and evaluating the new uses of concept production as a valuable tool for design, existing representations of spatial spaces will be scrutinized and a new perspective will be produced through space experiences acquired through readings.
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator Asist Prof. Neslihan YILDIZ
Name of Lecturers Instructor ALKIM DOĞAN
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources • Lefebvre, H. Mekânın Üretimi, Sel Yayınları, (2014). • Merleau-Ponty, M. Göz ve Tin, Metis Yayıncılık, (2016). • Rasmussen, S. Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, (2010). • Çiçekoğlu, F. Vesikalı Şehir, Metis Yayıncılık, (2007). • Gülhan, T. Özgürlüğün Coğrafyası: Mekânsallığın Triyalektik Praksisi ve Bütünsellik Arayışına Dair Bir Tahlil, Mülkiye Dergisi, Sayı: 37 (1), ss. 31-69, (2013). • Calvino, I. Görünmez Kentler, Yapı Kredi Yayınları, (1990). • Pallasmaa, J. Tenin Gözleri, YEM Yayınları-Mimarlık Dizisi, (2011). • Karatani, K. Metafor Olarak Mimari, Metis Yayıncılık, (2006). • Le Guin, U. Mülksüzler, Metis Yayıncılık, (2000). • Urry, J Mekânları Tüketmek, Ayrıntı Yayınları, (2015). • Corbusier, L. Bir Mimarlığa Doğru, (2011).
• Lefebvre, H. Mekânın Üretimi, Sel Yayınları, (2014).
• Merleau-Ponty, M. Göz ve Tin, Metis Yayıncılık, (2016).
• Rasmussen, S. Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, (2010).
• Çiçekoğlu, F. Vesikalı Şehir, Metis Yayıncılık, (2007).
• Gülhan, T. Özgürlüğün Coğrafyası: Mekânsallığın Triyalektik Praksisi ve Bütünsellik Arayışına Dair Bir Tahlil, Mülkiye Dergisi, Sayı: 37 (1), ss. 31-69, (2013).
• Calvino, I. Görünmez Kentler, Yapı Kredi Yayınları, (1990).
• Pallasmaa, J. Tenin Gözleri, YEM Yayınları-Mimarlık Dizisi, (2011).
• Karatani, K. Metafor Olarak Mimari, Metis Yayıncılık, (2006).
• Le Guin, U. Mülksüzler, Metis Yayıncılık, (2000).
• Urry, J Mekânları Tüketmek, Ayrıntı Yayınları, (2015).
• Corbusier, L. Bir Mimarlığa Doğru, (2011).

Course Category
Engineering Design %10
Social Sciences %10
Field %80

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 20
Assignment 1 % 10
Practice 1 % 20
Final examination 1 % 50
Total
4
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 13 3 39
Hours for off-the-c.r.stud 14 3 42
Assignments 1 3 3
Mid-terms 1 3 3
Practice 1 3 3
Final examination 1 3 3
Total Work Load   Number of ECTS Credits 3 93

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Çok katmanlı düşünsel altyapı kazanma ve her düşünsel üretimi iç mimarlık için düzlem olarak kullanabilme
2 Fikirlerini amacına uygun ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme
3 Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleyebilme
4 Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisini yeniden üretebilme


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Dersin amacının ve yönteminin açıklanması
2 Mekânsal bağlamda Görsellik ve Modernliğin Görme Rejimi
3 Paradigma kavramı, dilbilim ve mekânsal temsil ilişkisi
4 Mekânsal bağlamda kurmaca edebiyat anlayışının incelenmesi
5 Lefebvre’nin algılanan, tasarlanan, yaşanan mekân diyalektiğinin irdelenmesi ve tartışılması
6 Uygulamalı çalışmalar-yan okumalar/seçilen metin üzerinden tartışmalar/günümüz tasarım anlayışındaki dönüşümler
7 Uygulamalı çalışmalar-yan okumalar/seçilen metin üzerinden tartışmalar/günümüz tasarım anlayışındaki dönüşümler
8 ARA SINAV
9 Uygulamalı çalışmalar-yan okumalar/seçilen metin üzerinden tartışmalar/günümüz tasarım anlayışındaki dönüşümler
10 Bir mekânın leksik, sentaktik, teknik, işlevsel, anlamsal açılardan farklı geleneklerle ilişkisinin irdelenmesi
11 Mekânın Üretimi üzerinden tartışmalar / mekânsal pratikler & temsil mekânları & mekânın temsili kavramlarına ilişkin metinlerin incelenmesi.
12 Seçilen metin üzerinden eskizlerin kurgulanması ve algılanması üzerinden mekân imgelemi
13 Seçilen metin üzerinden eskizlerin kurgulanması ve algılanması üzerinden mekân imgelemi
14 Seçilen metin üzerinden eskizlerin kurgulanması ve algılanması üzerinden mekân imgelemi


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156349&curProgID=5718&lang=en