Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
5İMÇ303Architectural Conservation And Restoration2+2+034

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Compulsory
Objectives of the Course Transferring, determining, measuring and documenting the methods of restitution and restoration of structures bearing the nature of historical documents; preparation of surveys at appropriate scales according to their size; The aim of this course is to provide students with awareness about conservation and reuse.
Course Content The concept of architectural survey, basic principles, history, traditional and electronic methods of measuring techniques and photograph drawing techniques are explained. Transformation methods of the measurements taken are transferred. It is essential that students learn by applying this course. In this context, measurements of a historical place are made; the current situation is documented; Sketch drawings are extracted. Plan, section and view drawings are made and details are drawn in various scales.
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Instructor Çiğdem FADILLIOĞLU
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources (2) ULUENGİN, Bülent (2016). “Rölöve”, 7. baskı YEM Yayınları.
(3) D. D. Andrews, Bill Blake Tom Cromwell, (2003). “Measured and drawn: Techniques and Practice for the Metric Survey of Historic Buildings”, English Heritage Publishing.
(1) AHUNBAY, Zeynep (2017). “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, 9. Baskı, YEM Yayınları.
(4) KUBAN, Doğan (1991), “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu-Kuram ve Uygulama”, İstanbul: Yem Yayınevi.
(5) ULUENGİN, Fatih (2016). “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları”, 6. baskı, YEM Yayınları.
(6) KÜÇÜKKAYA, Ayşe Gülçin (2016). “Yapı Taşlarının Restorasyonu”, YEM Yayınları
(7) ÖZGÖNÜL Nimet ve MADRAN, Emre (2011). “Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması”, TMMOB Mimarlar Odası Yayınları.
(8) ERDER, Cevat (1971),”Tarihi Çevre Kaygısı”, METU, Ankara.
(9) ERDER, Cevat (1975), “Tarihi Çevre Bilinci”, METU, Ankara.

Course Category
Mathematics and Basic Sciences %10
Field %90

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 40
Final examination 1 % 60
Total
2
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 4 56
Hours for off-the-c.r.stud 13 3 39
Mid-terms 1 4 4
Final examination 1 4 4
Total Work Load   Number of ECTS Credits 3 103

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Tarihi bir yapıyı geleneksel ve elektronik araç-gereçler kullanarak ölçebilme ve mevcut durumu belgeleyebilme;
2 Alınan ölçülerin plan, kesit ve görünüş olarak ölçekli çizimlere dönüştürebilme;
3 Tarihi anıtlar ve yapılarda restorasyon projelerini hazırlamak için rölöve ve restitüsyon çizimlerini yapabilme;
4 Yeni yapıların özelliklerini kroki ve fotoğraflarla tespit edebilme; değerlendirebilme ve projesini hazırlayabilme;


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Giriş: Tanışma, dersin içeriğinin aktarılması ve Rölöve teknikleri üzerine bilgilendirme
2 Rölöve nedir, tarihçesi, rölövenin temel prensipleri, envanter fişi hazırlama konusunda bilgilendirme, rölöve projesi hazırlama kriterleri. Rölöve çalışma gruplarının belirlenmesi, konu seçimi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
3 Tarihi binalarda rölöve ölçüsü nasıl alınır? Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, örnek rölöveler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
4 Alınan ölçüleri çizime dönüştürmek, plan krokisi çizimi. Uygulama: Bir oda krokisinin rölöve çizimi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
5 Rölövede fotoğraf kullanımı, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması, Uygulama: Fotoğraftan rölöve çizimi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve Çizim egzersizi
6 Rölövede merdiven ölçü alma teknikleri, merdiven çizimi yapılması, Uygulama: Merdiven ölçüm ve rölöve çizimleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve Çizim egzersizi
7 Rölövede kesit ve görünüş çizim teknikleri, kesit çizimi yapılması, Uygulama: Bir yapı kroki ve kesitlerinin çizilmesi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve Çizim egzersizi
8 Ara Sınav için Hazırlık
9 Yeni binaların ölçülmesi, elektronik aygıtlarla rölöve, 3 boyutlu tarayıcılar Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
10 Rölöve uygulaması başlangıcı Rölöve arazi çalışması
11 Rölöve tashihleri Rölöve arazi çalışması
12 Rölöve tashihleri Rölöve arazi çalışması
13 Rölöve tashihleri Rölöve arazi çalışması
14 Rölöve tashihleri Rölöve arazi çalışması


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156353&curProgID=5718&lang=en