Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
2İMÇ108Introduction To The Design Studio2+4+045

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Compulsory
Objectives of the Course The aim of this course is to develop the ability to think about space, to understand and define the space in three dimensions, to construct and edit the space. In addition, the purpose of the course is to provide the necessary skills to transfer the forms and spaces produced accurately and effectively.
Course Content In this course, students will be able to make research and analysis related to the research problem given. Query the context; analyze the possibilities and limitations. Determines user requirements; The program improves the need. He thinks the relations between building-environment-space and space-individual-furniture. Makes spatial arrangements. Develops horizontal and vertical circulation and flow charts. Creates spatial spaces within the volume. Establishes internal-external relations; it carries the indoor function to the outside or creates temporary-permanent indoor extensions. Creates the concept of design; reflects this concept in space. It presents the designed space with plans, sections and perspectives.
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator Asist Prof. Begüm ERÇEVİK SÖNMEZ
Name of Lecturers Instructor Atlıhan Onat KARACALI
Prof.Dr. Nuran YENER
Instructor Gönül YAĞIZ ARSLAN
Assistants Research Assist. Ayça BÜYÜKÇINAR
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources (1) Francis D.K.Ching, “İç Mekan Tasarımı”, YEM Yayın, 2005.
(2) Francis D.K.Ching, “Mimarlık Biçim, Mekân ve Düzen”, YEM Yayın, 2016.
(3) Francis D.K.Ching, “Mimarlık ve Sanatta Yaratıcı Bir Süreç: Çizim”, YEM Yayın, 2016.
(4) Steen Eiler Rasmussen, “Yaşanan Mimari”, Remzi Kitabevi, Sanat Dizisi, 2016.
(5) Jane Anderson, “Mimari Tasarım”, Literatür Yayıncılık, 2011.
(6) Bert Bielefeld, “Tasarım Fikirleri”, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, Mimarlık Dizisi, 2016.
(7) Kari Jormakka, “Adım Adım Tasarım Yöntemleri”, Çevirmen: Zeynep Yazıoğlu Halu, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, Mimarlık Dizisi, 2016
(8) Bryan Lawson, Design in Mind, Butterworth HeinemannLtd., 1994.
(9) Johannes Itten, “Design and Form: The Basic Course at the Bauhaus”, New York: Reinhold, 1964.
(10) Martin Zelnik, Julius Panero, “Human Dimension and Interior Space”, Potter/TenSpeed/Harmony.
(11) Martin Zelnik , Julius Panero , Joseph DeChiara, “Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning”, McGraw-Hill Education.

Course Category
Mathematics and Basic Sciences %10
Field %90

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 40
Assignment 1 % 6
Final examination 1 % 40
Total
3
% 86

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 6 84
Hours for off-the-c.r.stud 14 4 56
Presentation 1 6 6
Mid-terms 1 6 6
Final examination 1 6 6
Total Work Load   Number of ECTS Credits 5 158

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Bir tasarım problemi ile ilgili özgün fikirler üretme, mekan kurgulama ve çözümleme yetisi kazanabilme;
2 Üç boyutlu düşünebilme ve mekanı üç boyutlu algılayabilme;
3 Kullanıcı gereksinimlerini analiz edebilme ve özgün tasarım kavramı geliştirebilme;
4 Bina-mekân-birey-mobilya ilişkilerini kavrayabilme ve mekan kurgusunda kullanabilme;
5 İç-dış mekânlar arasında ilişki kurabilme;
6 Tasarımları mimari çizim ve anlatım tekniklerini kullanarak doğru ve etkili bir biçimde aktarabilme;


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Proje 1: Proje 1 konusu ve hacim hakkında bilgilendirme, Rölöve alım ve ölçüm tekniklerinin anlatılması, Verilen hacmin ölçülerinin alınması 1/20 ölçekli çizim ve maket çalışmaları
2 Proje 1: Proje konusu ile ilgili araştırılması, Kavram ve program geliştirme Kütüphane araştırması Eskiz ve maket çalışmaları
3 Proje 1: Kavram-biçim-mekan ilişkisi kurma, Mekan organizasyonun geliştirilmesi. Eskiz ve maket çalışmaları
4 Proje 1: İç mekan çözümlerinin 1/20 ölçekte çizilmesi, Ölçekli çizimler ve maket çalışmaları
5 Proje 1: İç mekan çözümlerinin 1/20 ölçekte çizilmesi Ölçekli çizimler ve maket çalışmaları
6 Proje 1: Jürisi Proje 2: konusu ve hacim hakkında bilgilendirme Jüri hazırlığının tamamlanması
7 Proje 2: Mevcut örneklerin incelenmesi, Kavram ve program geliştirme. Kütüphane araştırması Eskiz ve maket çalışmaları
8 Proje 2: Kavram-biçim-mekan ilişkisi kurma, Mekan organizasyonun geliştirilmesi Eskiz ve maket çalışmaları
9 Proje 2: Kavram-biçim-mekan ilişkisi kurma, Mekan organizasyonun geliştirilmesi. Eskiz ve maket çalışmaları
10 Proje 2: İç mekan çözümlerinin 1/20 ölçekte çizilmesi Ölçekli çizimler ve maket çalışmaları
11 Proje 2: İç mekan çözümlerinin 1/20 ölçekte çizilmesi Ölçekli çizimler ve maket çalışmaları
12 Proje 2: İç mekan çözümlerinin 1/20 ölçekte çizilmesi Ölçekli çizimler ve maket çalışmaları
13 Proje 2: Ön Jüri Ön jüri hazırlığının tamamlanması
14 Proje 2: Final Jürisi öncesi son kritik ve değerlendirme Çizimlerin, maketin ve jüri sunumlarının tamamlanması


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4
C5
C6

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156361&curProgID=5718&lang=en