Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
2İMÇ102Basic Design Iı2+2+035

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Interior Architecture and Environmental Design
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Compulsory
Objectives of the Course The aim of this course is to enable students to perceive the concept of ın design mel through basic design principles and form, to produce new forms and forms and to think creatively; to develop mental skills in relation to spaces and forms and to present their designs in 2nd and 3rd dimensions. In addition, the purpose of the course is to provide the ability to use form, color and texture concepts as a design element in creating space atmospheres.
Course Content In this course, formal organization, transformation of forms, form production, space definition, atmosphere formation, internal-external relations, spatial and formal perception are taught. Three-dimensional narrative expressions can be made. Designing the concept of the user to think of the action and to create a three-dimensional space in this direction to create the content of the course.
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator Asist Prof. Handan ÖZSIRKINTI KASAP
Name of Lecturers Asist Prof. Handan ÖZSIRKINTI KASAP
Asist Prof. Emel BAŞARIK AYTEKİN
Assistants Research Assist. Anday TÜRKMEN
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources (1) Francis D.K. Ching. Architecture: Form, Shape and Order. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996.
(2) Bryan Lawson. Design in Mind. Butterworth-Heinemann Ltd., 1994.
(3) Wucius Wong. Principles of Three Dimensional Design. New York: Van Nostrand Reinhold, 1981.
(4) Scott R.G. Design Fundamentals. McGraw Hill, 1959.
(5) Smithies, K.W. Principles of Design in Architecture and You. New York: Van Nostrand Reinhold, 1981.
(6) Coundil. William Wayne. Architecture and You. New York: Whitney Library of Design, 1978.

Course Category
Mathematics and Basic Sciences %10
Field %90

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 20
Assignment 12 % 20
Final examination 1 % 60
Total
14
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 4 56
Hours for off-the-c.r.stud 10 2 20
Assignments 12 4 48
Mid-terms 1 4 4
Final examination 1 4 4
Total Work Load   Number of ECTS Credits 4 132

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Temel tasar ilkelerini öğrenebilme;
2 Soyut mekân organizasyonu oluşturabilme;
3 2. Boyutta çizimi 3. Boyuta makete dönüştürebilme;
4 Farklı biçimleri birleştirerek yeni form oluşturabilme;
5 3. Boyutta forma mekansal işlev kazandırabilme;
6 Renk armoni düzenleri oluşturabilme;


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Renk Kavramına Giriş Teorik Anlatım-Renk Çemberi Oluşturma
2 Renk Kartelâsı Oluşturma
3 Temel Tasar İlkeleri bağlamında biçimlerden yararlanarak akromatik ve zıt renklerle 2 boyutlu soyut organizasyonların oluşturulması
4 Temel Tasar İlkeleri bağlamında biçimlerden yararlanarak sıcak ve soğuk renklerle 2 boyutlu soyut organizasyonların oluşturulması
5 Akromatik, zıt, sıcak ve soğuk renklerle elde edilen kompozisyonların “20x20” 4 küp içerisine asetat, karton, kağıt, ip vb. gibi farklı malzemeler kullanarak 3. Boyutta mekan anlayışının deneyimlendirilmesi
6 Akromatik, zıt, sıcak ve soğuk renklerle elde edilen kompozisyonların “20x20” 4 küp içerisine asetat, karton, kağıt, ip vb. gibi farklı malzemeler kullanarak 3. Boyutta mekan anlayışının deneyimlendirilmesi
7 ARA SINAV
8 Görsel ve Dokunsal-Organik ve İnorganik Doku
9 Mekânda zemin, tavan, duvar düzlemleri içinde mekanda organik ve inorganik doku kullanarak soyut atmosfer yaratımı
10 3. boyutta maket düzleminde doku kavramına uygun olarak zemin, duvar ve tavan düzlemlerinde eklemleyerek ve bir duvarda keserek boşluklar açarak ve ve duvar saydam yüzey olarak soyut mekan tasarlama
11 3. boyutta maket düzleminde doku kavramına uygun olarak zemin, duvar ve tavan düzlemlerinde eklemleyerek ve bir duvarda keserek boşluklar açarak ve ve duvar saydam yüzey olarak soyut mekan tasarlama
12 Görünmez Kentler Calvino (Bir kullanıcı, eylem ve kavram düşünülerek mekan oluşturma 30x30 küp içerisine uygulama yapılması.)
13 Görünmez Kentler Calvino (Bir kullanıcı, eylem ve kavram düşünülerek mekan oluşturma 30x30 küp içerisine uygulama yapılması.)
14 Görünmez Kentler Calvino (Bir kullanıcı, eylem ve kavram düşünülerek mekan oluşturma 30x30 küp içerisine uygulama yapılması.)


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
C1
C2
C3
C4
C5
C6

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=156362&curProgID=5718&lang=en