Dersin Dili
|
Türkçe
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Bölümü / Programı
|
Hukuk
|
Öğrenim Türü
|
Örgün Öğretim
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Öğretim Şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin Amacı
|
Yargının temel işlevi, aktörlerdeki kuşkuların birlikte giderilmesine (conviction) odaklanmış bulunmaktadır. Bu süreçte hukuki terimler/kavramlar, değerler, ilkeler, argümanların geçerliği, vargıların doğruluğu ve adalet/adaletsizlikler önemli odaklar olarak belirmektedir. İşte bu konular üzerine hukuk felsefesi okullarının düşüncelerine de yer verilerek, hukuka özgü “adalet”, “ahlak”, “geçerlik”, “yarar”, “işlev”, “menfaat”, “amaç”,“kural”, “yorum”, “gerekçeli karar” ve diğer temel terim ve kavramlar işlenmekte; hukuk ile kavramlarca temsil edilen çeşitli fikirler/idea’ler arasındaki ilişki, hukukun ne derece bağımsız bir değerler sistemi olduğu, normatif olarak hukukun ne anlama geldiği, toplumsal hedef arayışı/ değer ifadesine ilişkin genel sorunlara felsefi yaklaşım ve analizlerin neler olduğu; hedefe yönelik sorunların çözüm süreçlerine hukukun katkısının nasıl olabileceği irdelenmektedir. Hukuk felsefesi öğretimi, eğitim olarak hukuk eğitiminin bazını/temelini genişletmekte ve gelecekteki uygulamacıya hukukun çalıştığı sosyal, ekonomik ve siyasal bağlam bilinci sağlamaktadır.
Hukuk sosyolojisi dersinin temel amacı, öğrencinin, hukuka sosyolojik açıdan bakabilmesini sağlamaktır. Hukukun normatif boyutuyla gerçeklik/uygulama boyutu arasındaki boşluğu görebilmek ve bunun nedenlerini anlayıp irdeleyebilmek, kazandırılmak istenen temel yetidir. Nitekim bu sayede öğrenci, hukukun sadece normdan/kuraldan ibaret olmadığını, bilakis hukukun olgusal boyutunun zaman zaman norm boyutundan daha önemli olabildiğini görebilecektir.
|
Dersin İçeriği
|
Hukukun doğası, geçerliliği, amacı ve değerlendirilmesine özgü nesnel ölçütler sorunu hakkında seçilmiş hukuk felsefesi okulları ve düşünürlerin görüşlerine yer verilmekte; hukuk felsefesinin pratik değeri dile getirilmekte; hukuka olanak sağlayan iddiaların kanıtlanması ve hukuki önermelerin doğruluğu gibi sorunlara çözüm yaklaşımları sergilenmekte; ve “hukuk/adalet idesi” ayrıntılı olarak analiz edilmektedir. Öte yandan, hukuk öğrencisinin, hukukun, iyilik ve adillik sanatı olduğunu unutmaması; hukuk felsefesiyle ve genel kültürle donanımlı olarak, yürürlükteki hukuku demokratik ortam içerisinde eleştirecek; haklı ve haksız yanlarını objektif bir biçimde kamuoyuna açıklayacak bir yetiye kavuşturulması odaklı anlatımlara yer verilecektir.
En basit anlamda hukuk sosyolojisi, hukukun olgusal boyutunu, yani hukuk kuralları ve sosyo-ekonomik koşulların etkileşimini ele almaktadır. Hukuk sosyolojisinin konusu, bir taraftan hukuk kurallarının oluşum süreci ve değer yaratma amacı, bir taraftan da kurallarla oluşturulmaya çalışan değerlerin, kuralların uygulanma sürecindeki sosyo-ekonomik koşullardan ne şekilde ve ölçüde etkilendiklerini göstermek, açıklamak ve tahlil etmektir. Daha açık bir anlatımla, hukuk sosyolojisi, hukuk kurallarının/kurumlarının diğer sosyal kurallardan ve kurumlardan etkilenmesini ve bu etkilenme nedeniyle meydana gelen boşluğu göstermeye açıklamaya çalışır. Hukuk sosyolojisi, hukukun normatif yönüyle (dogmatik hukuk) doğrudan ilgilenmeyip, esas olarak hukuk realitesine/gerçekliğine odaklanır. Kurallar/normlar ve ilkelerin oluşumu, uygulanması ve ilgası üzerinde etkili olan sosyo-ekonomik etkenler, hukuk sosyolojisinin kapsamına girer. Bu anlamda hukuk sosyolojisi, sosyolojinin temel kavramlarına yaslanır ve sosyoloji teorilerini ve sosyolojinin araştırma tekniklerini kullanır.
|
Dersin Yöntem ve Teknikleri
|
|
Ön Koşulları
|
Yok
|
Dersin Koordinatörü
|
Yok
|
Dersi Verenler
|
Prof.Dr. Mustafa Tören Yücel
|
Dersin Yardımcıları
|
Arş.Gör. Hazal Gül
|
Dersin Staj Durumu
|
Yok
|
Ders Kaynakları
Kaynaklar
|
M.T. Yücel. Hukuk Felsefesi, 4. bası M.T. Yücel. Hukuk Sosyolojisi, 5.bası
|
|
pp. paylaşımları
|
|
-
|
|
-
|
|
Bir vize ve bir final sınavı
|
Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler
|
%0
|
|
Mühendislik Bilimleri
|
%0
|
|
Mühendislik Tasarımı
|
%0
|
|
Sosyal Bilimler
|
%0
|
|
Eğitim Bilimleri
|
%0
|
|
Fen Bilimleri
|
%0
|
|
Sağlık Bilimleri
|
%0
|
|
Alan Bilgisi
|
%100
|
|
|