Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
8ÜNİ073Political Economy3+0+036

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Law
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Elective
Objectives of the Course Bu dersin amacı öğrencileri ekonomi politikasının temel kavramları ile tanıştırmaktır: Makroekonomik

politikaya (maliye politikası, para politikası ve ayrıca gelirler politikası) ve sanayi politikası ele alınacaktır.

Bu nedenle ders ağırlıkla makroekonomiyi kapsayacak ve aynı zamanda ekonomik kalkınma yönlerine de değinecektir.
Course Content ARAŞTIRMA RAPORU

Öğrencilerden seçilen bir konuda 6-8 sayfalık (2.100-2.800 kelime) bir araştırma raporu hazırlamaları

istenecektir. Rapor ve sunumun konusu öğretim elemanı ile önceden kararlaştırılacaktır. Raporun formatı ve

içeriği notlandırma için önem arz etmektedir. İçeriğin değerlendirilmesinde kullanılacak kriterler tutarlı

argümanların kullanılması, istatistiklerden faydalanılması, fikir ve düşünce akışının iyi şekilde

kurgulanmasıdır. Format için notlandırma kriterleri içeriği yansıtan uygun bir başlığın olması, giriş ve sonuç

bölümlerinin olması, genel formatta ise, başlık ve alt başlık yapısı, kaynak gösterme ve dipnotlara yer

verilmesidir. Bu konularda Ostim Teknik Üniversitesi Tez Yazım Klavuzu

(https://www.ostimteknik.edu.tr/Content/Upload/Dosya/Sosyal%20B.%20ENS/OST%C4%B0M%20TEK

N%C4%B0K%20%C3%9CN%C4%B0VERS%C4%B0TES%C4%B0%20TEZ%20TAZIM%20KILAVU

ZU_09.12.2021.pdf) klavuz olarak kullanılabilir.

İntihal Notu: Öğrencilerin kendi yaklaşımlarını ve fikirlerini sunmalarını beklenmektedir; başka

kaynaklardan kopyalanıp yapıştırılan cümleleri intihal olarak kabul edilecektir. Aşağıdaki gibi intihal

eylemleri bu ödevde sıfır notu alacaktır:

• metnin nereden alındığına dair açıkça belirtilmeyen diğer kaynaklardan doğrudan alıntılar

• çok fazla kopyala yapıştır cümlesine yer verilmesi

SUNUM (AKADEMİK/AKTÜEL MAKALEDEN)

Her öğrenci seçtiği akademik/teknik makalenin (veya bir bölümü) veya bir gazete/dergi makalesinin sunumu

gerçekleştirecektir. Sunum powerpoint tabanlı olmak zorundadır. Raporun ve sunumun konusu, 2007-8 krizi

veya COVİD19 sonrası Avrupa ve ABD'deki mali teşvik programları veya para politikası hamleleri gibi

gerçek dünya ekonomi politikası vakalarının tartışılması olmalıdır.

YOKLAMA/DERSE KATILIM

Üniversite yönetmeliğine göre devam zorunluluğu bulunmaktadır. Derse katılım, öğrencinin genel puanı

üzerinde büyük bir ağırlığa sahiptir. Düzenli olarak derse devam etmek, sınıftaki tartışmalara katılmak,

öğretim elemanının ofis saatlerinde konuları değerlendirmek, tartışmak veya hocanın zaman zaman

sorabileceği soruları içeren ödevleri vaktinde teslim etmek derse katılımın unsurlarıdır.
Course Methods and Techniques Q&A., discussion
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Prof.Dr. Murat Yülek
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources REFERENCES Barro, R.J. (1993). Macroeconomics, Fourth Edition. John Wiley and Sons Barth, R.C. (2002). “The Framework of Monetary Policy” in Khan, M.S., Nsouli, S.M., Wong C.H. (2002). Macroeconomic Management Programs and Policies. Washington DC, IMF Bossons, j., Dornbush, R. and Fischer, S. (1985). Macroeconomics and Finance, Essays in Honor of Franco Modigliani. The MIT Press Bruno, M. (1993). “Monetary Policy Rules for a Small, Open Economy” in Dornbusch, R. (1993). Policymaking in the Open Economy. World Bank Carranza, L. (2002). “Current Account Sustainability” in Khan, M.S., Nsouli, S.M., Wong C.H. (2002). Macroeconomic Management Programs and Policies. IMF Cook, P. and Kirkpatrick, C. (1990). Macroeconomics for Developing Countries. pp: 66-88. Wheatsheaf Books Diulio, E. (1990). Schaum’s Outline of Theory and Problems of Macroeconomic Theory, Second Edition. McGraw-Hill Eğilmez, M. and Kumcu, E. (2002). Ekonomi Politikası, Teori ve Türkiye Uygulaması. Om Yayınevi Felde
DERS KİTABI

Dinler, Zeynel. İktisada Giriş. Ekin Kitabevi (https://www.kitapyurdu.com/kitap/iktisada-giris-prof-dr-

zeynel-dinler/630304.html)

Tomanbay ve Gümüş. Genel Ekonomi, Gazi Kitabevi (https://www.pelikankitabevi.com.tr/genel-ekonomi-

4)

YARDIMCI KİTAP

Yülek, M.A. (2018) Ekonomi Nasıl Yönetilir? Ceres Yayınları (https://www.dr.com.tr/Kitap/Ekonomi-

Nasil-Yonetilir/Murat-Yulek/Egitim-Basvuru/Is-Ekonomi-Hukuk/Ekonomi/urunno=0001806706001)

Yülek, M.A. (2019) Ulusların Yükselişi: İmalat Sanayi, Uluslararası Ticaret, Sanayi Politikaları ve

Ekonomik Kalkınma , Kronik Yayınları (https://www.kitapyurdu.com/kitap/uluslarin-yukselisi-imalat-

ticaret-sanayi-politikasi-ve-ekonomik-kalkinma/498213.html
vize ve final sınavları

Course Category
Social Sciences %100

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 40
Attendance 1 % 10
Final examination 1 % 50
Total
3
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 3 42
Hours for off-the-c.r.stud 14 3 42
Assignments 4 3 12
Mid-terms 1 14 14
Practice 3 4 12
Final examination 1 20 20
Total Work Load   Number of ECTS Credits 6 142

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 This course will be taught with 3 hours of in-class theoretical training. Students will be asked to read and analyze economic news during the course to evaluate the theoretical knowledge learned and real-world developments. Class discussions, newspaper news and current articles will be used.
2 Students must follow the course schedule. They are expected to have read the "Readings" list in each week's program, as well as the Textbook sections shown in the second column of the course flow chart. Good students also read (or at least review) the readings listed as "References."
3 Students will prepare and present an analysis as described in the “Report and Presentation” section below. The format of the report and presentation material is considered an important part of students' performance in this course. Students are encouraged to visit the course instructor and discuss class materials or real-world cases.


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Introduction to Economics and Basic Concepts (Mikro ve Makro İktisat, “Teşvik” Konsepti, Ekonomik Sistemler (Sosyalizm, Kapitalizm, Devlet Müdahalesi vs), Fırsat Maliyeti Kavramı, İktisat Biliminin Kurucuları ve İktisadi Düşünce (İbn Haldun, Fizyokratlar, Smith, Keynes vs.)
2 Introduction to Economics and Basic Concepts (Mikro ve Makro İktisat, “Teşvik” Konsepti, Ekonomik Sistemler (Sosyalizm, Kapitalizm, Devlet Müdahalesi vs), Fırsat Maliyeti Kavramı, İktisat Biliminin Kurucuları ve İktisadi Düşünce (İbn Haldun, Fizyokratlar, Smith, Keynes vs.)
3 Introduction to Economics and Basic Concepts (Mikro ve Makro İktisat, “Teşvik” Konsepti, Ekonomik Sistemler (Sosyalizm, Kapitalizm, Devlet Müdahalesi vs), Fırsat Maliyeti Kavramı, İktisat Biliminin Kurucuları ve İktisadi Düşünce (İbn Haldun, Fizyokratlar, Smith, Keynes vs.)
4 Dinler, Z. (Chapter 3) Microeconomics and Basic Concepts (Consumer Theory, Firm Theory, Price Formation and Market Structures, Public Goods, Prisoner's Dilemma, Tragedy of Public Ownership) Readings: · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. springer Okumalar: · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. Springer
5 Microeconomics and Basic Concepts (Consumer Theory, Firm Theory, Price Formation and Market Structures, Public Goods, Prisoner's Dilemma, Tragedy of Public Ownership) Okumalar: · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. Springer
6 Microeconomics and Basic Concepts; Economic Policies Fiscal Policy, Monetary Policy, Impossible Trinity, Central Bank Independence, Exchange Rates and Exchange Rate Regimes Okumalar: · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. Springer
7 Macroeconomics and Basic Concepts; Economic Policies Fiscal Policy, Monetary Policy, Impossible Trinity, Central Bank Independence, Exchange Rates and Exchange Rate Regimes Okumalar: · http://www.haberler.com/kobi-ler-cansuyu-kredisi-desteginin-devamini-4035019-haberi/ · http://www.haberler.com/ihracatci-kobi-lerin-cansuyu-kredisi-basvurulari-haberi/ · http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/45608/Cansuyu_kredisi_basvurulari_basladi_.html · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. Springer · Carranza, L. (2002). “Current Account Sustainability” in Khan, M.S., Nsouli, S.M., Wong C.H. (2002). Macroeconomic Management Programs and Policies. Washington DC, IMF
8 Macroeconomics and Basic Concepts; Economic Policies Fiscal Policy, Monetary Policy, Impossible Trinity, Central Bank Independence, Exchange Rates and Exchange Rate Regimes Okumalar: · http://www.haberler.com/kobi-ler-cansuyu-kredisi-desteginin-devamini-4035019-haberi/ · http://www.haberler.com/ihracatci-kobi-lerin-cansuyu-kredisi-basvurulari-haberi/ · http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/45608/Cansuyu_kredisi_basvurulari_basladi_.html · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. Springer · Carranza, L. (2002). “Current Account Sustainability” in Khan, M.S., Nsouli, S.M., Wong C.H. (2002). Macroeconomic Management Programs and Policies. Washington DC, IMF
9 Macroeconomics and Basic Concepts; Economic Policies Fiscal Policy, Monetary Policy, Impossible Trinity, Central Bank Independence, Exchange Rates and Exchange Rate Regimes Okumalar: · http://www.haberler.com/kobi-ler-cansuyu-kredisi-desteginin-devamini-4035019-haberi/ · http://www.haberler.com/ihracatci-kobi-lerin-cansuyu-kredisi-basvurulari-haberi/ · http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/diger/45608/Cansuyu_kredisi_basvurulari_basladi_.html · Tobin, J. (1985). “Theoretical Issues in Macroeconomics” in Feiwel, G.R. (1985). Issues in Contemporary Macroeconomics & Distribution. State University of New York Press, Albany · Felderer, B. and Homburg S. (1987). Macroeconomics and New Macroeconomics. pp: 13-28. Springer · Carranza, L. (2002). “Current Account Sustainability” in Khan, M.S., Nsouli, S.M., Wong C.H. (2002). Macroeconomic Management Programs and Policies. Washington DC, IMF
10 Structural Policies (Industrial Policies, Education Policies, Labor Market Policies, etc.)
11 Economic Development (Growth and Development Approaches, Catch-up and Convergence, Internal and External Factors, Structuralist School and Dependency School, Asian Tigers, Industrialization and Economy)
12 Discussions and Student Presentations
13 Discussions and Student Presentations
14 Discussions and Student Presentations
15 Discussions and Student Presentations
16 Final exam


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
All 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1
C1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1
C2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
C3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=179985&curProgID=5632&lang=en