Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
6ANE304SPORDA ÇOCUK KORUMA2+0+033

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Antrenörlük Eğitimi
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Koruma dersinde çocuğun temel hakları bağlamında, onun dinlenme, serbest zamanını değerlendirme, oynama, yaşına uygun fiziksel ve kültürel etkinliklere serbestçe ve tam olarak katılma hakkı ortaya konacaktır. Çocukların fiziksel, sportif, kültürel etkinlik ve faaliyetlere erişimlerinde uygun ve eşit fırsatların sağlanmasının yolları tartışılacaktır. Spor ortamının bu ilkeler çerçevesinde kurulması için sporda koruma politikalarının geliştirilmesi, güvenli ve kapsayıcı spor alanlarının oluşturulmasına yönelik etkileşimli öneriler geliştirilecektir. Çocukların sosyalleşme süreçlerinde önemli rol oynayan spor kültüründe egemen hale gelmiş ve normalleştirilmiş kimi pratiklerin çocuklar açısından oluşturabileceği risk ve tehlikelerin neler olabileceği tartışılacaktır. Güç, prestij, performans, iktidar ilişkileri, başarı odaklılık gibi çocukların iyi olma haline zarar verebilecek zorlayıcı ve baskılayıcı niteliklerin etkilerine değinilecektir. Söz konusu nitelikler ile birlikte sporda bedensel ilişkilerin yaygın yaşanmasından ötürü, bunların çocuklara yönelik şiddet ve istismar risklerini ortaya çıkarma potansiyellerine parmak basılacaktır. Böylece, spordaki antrenör, idareci ve diğer profesyoneller kadar sporcu ve aileleri tarafından da kanıksanmış ve normalleştirilmiş olan şiddet kültüründen çocukları korumanın yollarına dair tartışmalar yapılacaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin sonunda öğrenciler, 18 yaşın altındaki herkesi çocuk olarak tanımlamayı ve etkili koruma önlemlerinin alınmasının ve çocuk yaş grubunun korumasının yollarını öğrenebilirler. Çocuklara dair hassasiyetlerin arttığı bu dönemde, çocuk korumaya dair çok çeşitli yaklaşımlar ve farklı durumları dikkate alan sistemler geliştirmeye yönelebilirler. Sporcu/çocuk merkezli bir yaklaşımla, onların sportif kariyerlerinin yanında sağlıklı ve refahlarını önceleyen bir yaklaşımı edinebilirler. Çocuklar için güvenli alanlar oluşturmayı, çocuk hakları çerçevesinde gerekli koruma önlemlerinin alınmasını bütüncül bir yaklaşımla gerçekleştirebilirler. Sporda çocuk korumaya bütüncül bir yaklaşım geliştirerek sporda çocuk korumanın temel ilkelerine ilişkin farkındalık düzeylerini arttırabilirler.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Hülya Ünlü
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar PARASIZ, Ö., ŞAHİN, M. Y., & ÇELİK, A. (2015). Sporda çocuk koruma programı uygulamaları: İngiltere Örneği. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS).
Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer

Ders Yapısı
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 100
Toplam :
1
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 5 70
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 103

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Koruma ile ilgili temel kavramları öğrenir
2 Spordaki şiddetin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrar
3 Sporda çocuk koruma ile ilgili yeni yaklaşımları öğrenir
4 Beden eğitimi ortamında ve spor alanında çocuklarla nasıl temas, iletişim ve bağ kurulacağının farkına varır.
5 Sporcu/öğrenci/çocuk merkezli ve hak temelli bir yaklaşımla, onların sağlıklı ve refahlarını önceleyen bir bakış açısı kazanır.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Ders İçerik Bilgilendirmesi, Beden Eğitimi, Spor, Oyun ve Çocuk PARASIZ, Ö., ŞAHİN, M. Y., & ÇELİK, A. (2015). Sporda çocuk koruma programı uygulamaları: İngiltere Örneği. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS).
2 Çocuklar, Spor ve Sporda Toplumsallaşma AYDIN, H., & GÜL, Ö. SPORDA ULUSLARARASI ÇOCUK KORUMA PROGRAMLARININ TÜRKİYE EKSENİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ Öz.
3 Çocuk Hakları ve Katılım Hakkı AYDIN, H., & GÜL, Ö. SPORDA ULUSLARARASI ÇOCUK KORUMA PROGRAMLARININ TÜRKİYE EKSENİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ Öz.
4 Sporda Çocuğa Karşı Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması Çetin, E., & KÖZLEME, İ. H. (2018). Sporda çocuk istismarı üzerine genel bir değerlendirme. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(2/1), 80-90.
5 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Hakları Şakar, M., & KAĞNICI, D. Y. (2023). Beden Eğitimi Derslerinde Sosyal Adalet Paradigması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (55), 295-307.
6 Çocuk Korumanın Genel İlkeleri ve Sporda Çocuk Koruma Brackenridge, C. (2004). Önce kadınlar ve çocuklar mı? Sporda çocuk istismarı ve çocuk koruma. Sport in society, 7(3), 322-337.
7 Sporda Çocuk Korumanın Hukuki Boyutu Lang, M., & Hartill, M. (Eds.). (2014). Sporda koruma, çocuk koruma ve istismar: Araştırma, politika ve uygulamada uluslararası perspektifler. Routledge.
8 Beden Eğitimi ve Sporda Kapsayıcılık ve Güvenli Alanlar Benn, T. (2000). Eğitimde ve beden eğitiminde kapsayıcılığa doğru. İlkokul beden eğitimi, araştırmadan uygulamaya, 118-135.
9 Sporda Çocuk Koruma İlkeleri ve Davranış Kodları KAYA, N. H. SPORDA ÇOCUK KORUMA VE FUTBOLDA SPORCU ESENLİĞİ. FUTBOLDA YÖNETİM VE LİDERLİK, 99.
10 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumada İletişim, Fail ve Belirtiler Baltacı, G., & Tedavi, F. (2008). Çocuk ve spor. Ankara: Hacettepe Üniversitesi-Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü, Birinci Basım: Şubat.
11 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumadaki Görev ve Sorumluluklar (Bildirim Yükümlülükleri ve Sorumlu Kurumlar) AYDIN, H., & GÜL, Ö. SPORDA ULUSLARARASI ÇOCUK KORUMA PROGRAMLARININ TÜRKİYE EKSENİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ Öz.
12 Sporda Çocuk Korumaya Dönük Politika Örnekleri BAŞAR, M. (2023). Türkiye’de Çocuk Koruma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Disiplinlerarası Çocuk Hakları Araştırmaları Dergisi, 3(5), 52-71.
13 Örnek Olaylar: Beden Eğitimi ve Sporda Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması Chandler, T., Vamplew, W., & Cronin, M. (2007). Spor ve beden eğitimi: Anahtar kavramlar. Routledge.
14 Konu ile ilgili araştırma projelerinin incelenmesi


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Ö1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö2 1 4 1 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1
Ö3 1 4 1 1 2 1 4 3 4 4 1 1 2 4 1 1
Ö4 1 3 1 1 1 1 3 3 2 2 1 1 1 4 1 3
Ö5 1 2 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 4 1 3

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=197080&curProgID=75&lang=tr