Course Information
SemesterCourse Unit CodeCourse Unit TitleT+P+LCreditNumber of ECTS Credits
6PSİ304Measurement And Evaluation İn Psychology3+0+036

Course Details
Language of Instruction Turkish
Level of Course Unit Bachelor's Degree
Department / Program Psychology
Mode of Delivery Face to Face
Type of Course Unit Compulsory
Objectives of the Course The basic condition of scientificness is that the research concept can be measured.
Measurement is provided by the data collection system provided by the method in accordance with the objectives of the researched subject.
The measurement was quantitatively appropriate; direct (number) and / or qualitative; indirect (factual-judgmental; opinion, attitude).
The aim of the course is to provide the students with the ability to use multiple measurement procedures, different types of measurement tools and different methods to be used in evaluating the applicant, patient and client in clinical psychology.
Course Content The necessity and history of measurement and evaluation in clinical psychology
Theory And Hıstory Of Projectıve Tests
Development and introduction of TAT-CAT- SAT
Development of MMPI test and psychopathology
Application and evaluation of MMPI test
Interpretation of the MMPI test
Reporting the MMPI test
Developments in MMPI MMPI-2 AND MMPI-RF
Development and history of intelligence theories and intelligence tests
Weschler (WISC-R and WISC-IV) and adult (WAIS-R and WAIS-IV) intelligence tests
Weschler child (WISC-R and WISC-IV) and adult (WAIS-R and WAIS-IV) intelligence tests
History and theories of neuropsychological assessment
Bender Gestalt Visual Motor Perception Test application and reporting
Course Methods and Techniques
Prerequisites and co-requisities None
Course Coordinator None
Name of Lecturers Asist Prof. Emine Umut Yıldız Tanyeri
Assistants None
Work Placement(s) No

Recommended or Required Reading
Resources MMPI UYGULAMA VE YORUMLAMA REHBERİ John R. GRAHAM Çeviren: Doç. Dr. Oya SORİAS Türk Psikologlar Demeği Yayınları Ankara, 1998
A Practical Guide to the Thematic Apperception Test: The TAT in Clinical Practice 1st Edition by Edward Aronow (Author), Kim Altman Weiss (Author), Marvin Reznikoff (Author)
Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri, Gökçe Cansever
Psikolojik Testler, İ. Ethem Özgüven
Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler, Necla Öner
Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri, Gökçe Cansever Psikolojik Testler, İ. Ethem Özgüven
Öğrenilen testleri uygulama, değerlendirme, rapor etme

Course Category
Mathematics and Basic Sciences %0
Engineering %0
Engineering Design %0
Social Sciences %50
Education %10
Science %10
Health %80
Field %100

Planned Learning Activities and Teaching Methods
Activities are given in detail in the section of "Assessment Methods and Criteria" and "Workload Calculation"

Assessment Methods and Criteria
In-Term Studies Quantity Percentage
Mid-terms 1 % 20
Assignment 1 % 20
Final examination 1 % 60
Total
3
% 100

 
ECTS Allocated Based on Student Workload
Activities Quantity Duration Total Work Load
Course Duration 14 3 42
Hours for off-the-c.r.stud 10 60 600
Assignments 10 30 300
Presentation 2 6 12
Mid-terms 1 3 3
Practice 10 30 300
Final examination 1 3 3
Total Work Load   Number of ECTS Credits 42 1260

Course Learning Outcomes: Upon the successful completion of this course, students will be able to:
NoLearning Outcomes
1 Öğrenci, günlük meslek pratiğinde üzerinde çalışılan testleri kullanabilir .


Weekly Detailed Course Contents
WeekTopicsStudy MaterialsMaterials
1 Klinik psikolojide ölçme ve değerlendirmenin gerekliliği ve tarihçesi
2 PROJEKTİF TESTLERİN KURAM VE TARİHÇESİ
3 TAT-CAT- SAT gelişimi ve tanıtımı
4 MMPI testinin geliştirilmesi ve psikopatoloji MMPI testinin uygulama ve değerlendirilmesi MMPI testinin yorumlaması MMPI testinin raporlanması MMPI’ da gelişmeler MMPI-2 VE MMPI-RF
5 MMPI’ da gelişmeler MMPI-2 VE MMPI-RF
6 Zeka kuramları ve zeka testlerinin geliştirilme ve tarihçesi Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması
7 Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin uygulanması ve raporlanması
8 Ara sınav
9 Zeka kuramları ve zeka testlerinin geliştirilme ve tarihçesi Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin uygulanması ve raporlanması Nöropsikolojik değerlendirme tarihçesi ve kuramları
10 Nöropsikolojik değerlendirme tarihçesi ve kuramları
11 Bender Gestalt Görsel Motor Algı Testi uygulanması ve raporlanması
12 Psikolojik değerlendirmede tüm testleri batarya halinde kullanmak
13 Danışan değerlendirmenin sonlandırılması ve raporlama
14 Yıl sonu sınavı


Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
C1

bbb


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=202013&curProgID=5593&lang=en