Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
6PSİ304Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme3+0+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Psikoloji
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bilimselliğin temel koşulu araştırılan kavramının ölçülebilir olmasıdır.
Ölçme, araştırılan konunun amaçlarına uygun olarak, yöntemin öngördüğü veri toplama sistemi ile sağlanır. Ölçme amaca uygun olarak nicel; doğrudan (sayı) ve/veya nitel; dolaylı (olgusal-yargısal; görüş, tutum) olabilir.
Dersin amacı, klinik psikolojide başvuran kişiyi, hastayı, danışanı değerlendirirken kullanılacak, birden fazla ölçme işlemi, farklı türde ölçme araçları , farklı yöntemler kullanılması becerisini öğrencilere kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Klinik psikolojide ölçme ve değerlendirmenin gerekliliği ve tarihçesi
PROJEKTİF TESTLERİN KURAM VE TARİHÇESİ
TAT-CAT- SAT gelişimi ve tanıtımı
MMPI testinin geliştirilmesi ve psikopatoloji
MMPI testinin uygulama ve değerlendirilmesi
MMPI testinin yorumlaması
MMPI testinin raporlanması
MMPI’ da gelişmeler MMPI-2 VE MMPI-RF
Zeka kuramları ve zeka testlerinin geliştirilme ve tarihçesi
Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması
Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin uygulanması ve raporlanması
Nöropsikolojik değerlendirme tarihçesi ve kuramları
Bender Gestalt Görsel Motor Algı Testi uygulanması ve raporlanması
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Emine Umut Yıldız Tanyeri
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar MMPI UYGULAMA VE YORUMLAMA REHBERİ John R. GRAHAM Çeviren: Doç. Dr. Oya SORİAS Türk Psikologlar Demeği Yayınları Ankara, 1998
A Practical Guide to the Thematic Apperception Test: The TAT in Clinical Practice 1st Edition by Edward Aronow (Author), Kim Altman Weiss (Author), Marvin Reznikoff (Author)
Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri, Gökçe Cansever
Psikolojik Testler, İ. Ethem Özgüven
Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler, Necla Öner
Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri, Gökçe Cansever Psikolojik Testler, İ. Ethem Özgüven
Öğrenilen testleri uygulama, değerlendirme, rapor etme

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %0
Mühendislik Bilimleri %0
Mühendislik Tasarımı %0
Sosyal Bilimler %50
Eğitim Bilimleri %10
Fen Bilimleri %10
Sağlık Bilimleri %80
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Ödev 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 10 60 600
Ödevler 10 30 300
Sunum/Seminer Hazırlama 2 6 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Uygulama 10 30 300
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 42 1260

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenci, günlük meslek pratiğinde üzerinde çalışılan testleri kullanabilir .


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Klinik psikolojide ölçme ve değerlendirmenin gerekliliği ve tarihçesi
2 PROJEKTİF TESTLERİN KURAM VE TARİHÇESİ
3 TAT-CAT- SAT gelişimi ve tanıtımı
4 MMPI testinin geliştirilmesi ve psikopatoloji MMPI testinin uygulama ve değerlendirilmesi MMPI testinin yorumlaması MMPI testinin raporlanması MMPI’ da gelişmeler MMPI-2 VE MMPI-RF
5 MMPI’ da gelişmeler MMPI-2 VE MMPI-RF
6 Zeka kuramları ve zeka testlerinin geliştirilme ve tarihçesi Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması
7 Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin uygulanması ve raporlanması
8 Ara sınav
9 Zeka kuramları ve zeka testlerinin geliştirilme ve tarihçesi Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin tanıtılması Weschler çocuk (WISC-R ve WISC-IV) ve yetişkin (WAIS-R ve WAIS-IV) zeka testlerinin uygulanması ve raporlanması Nöropsikolojik değerlendirme tarihçesi ve kuramları
10 Nöropsikolojik değerlendirme tarihçesi ve kuramları
11 Bender Gestalt Görsel Motor Algı Testi uygulanması ve raporlanması
12 Psikolojik değerlendirmede tüm testleri batarya halinde kullanmak
13 Danışan değerlendirmenin sonlandırılması ve raporlama
14 Yıl sonu sınavı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=202013&curProgID=5593&lang=tr