Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3MED207İletişim Tarihi ve Dijital Kültür3+0+035

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Bölümü / Programı Medya ve İletişim
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Öğrencinin, ülkesinin siyasal koşulları ve toplumsal yapısını, medyanın gelişim süreçlerini içeren iletişim tarihinden bağımsız okuyamayacağını öğrenir. Ayrıca özel hayattan iş hayatına, ekonomiden yönetime, sağlıktan eğitime, siyasetten eğlenceye, sanattan medyaya kadar her alanda kendini ağırlıklı olarak hissettiren dijital gelişmeler ele alınarak bir bütün olarak bu gelişmelerin ortaya koyduğu dijital kültür incelenir, bu alandaki güncel tartışmalar irdelenir.
Dersin İçeriği Bu derste, genel olarak dünyada özelde de Türkiye'de iletişim ve medyanın gelişimini, ortaya çıkış şartlarını, toplumsal gelişme ve siyasete etkisi ele alınmaktadır. Öğrencilerin, son yıllarda internet ile bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte, insanlığın çalışma şekillerinin, öğrenme biçimlerinin, iletişim kurma yollarının büyük değişimlere uğradığı, tüketim alışkanlıklarının, kamusal yaşama katılım biçimlerinin, eğlence anlayışlarının farklılaştığı bu dönem ve tüm dünyadaki yaşam biçimlerinin dönüşmesi hakkında bilgi sahibi olması beklenir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, ödev
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ELİF ÜNALDI elif.unaldi@gedik.edu.tr
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar David Crowley ve Paul Heyer, İLETİŞİM TARİHİ: Taş Devri Sembollerinden Sosyal Medyaya, Siyasal Kitabevi, 2019.
Digital Culture, Charlie Gere, 2008, Reaktions Books

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %40
Alan Bilgisi %60

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 2 30
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 135

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Alti bilgi devriminin özelliklerini tanımlayabilecektir.
2 Kitle iletişim araçlarının toplumsal rollerini betimleyebilecektir
3 Kitle iletişim araçları ve ideolojilerinin etkilerini belirleyebilecektir Gündem belirleme kuramını açıklayabilecektir.
4 Ağ toplumu kavramını özetleyebilecektir Ağ toğlumu ile geleneksel iletişim araçları arasındaki farkılılıkları ifade edebilecektir.
5 Kitle iletişim araçları – boş zaman kavramını kendi cümleleriyle ifade edebilecektir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Tarih nedir? Tarih yazımı nedir? İletişim tarihine alternatif bakışlar mümkün müdür? Der notu
2 İlk uygarlıkların iletişim araçları Ders notu
3 Okuryazarlık geleneği, Basım Devrimi, Elektrik ve Kablolu Dünya, Görüntü ve Ses Ders notu
4 Hareketli görüntü ve sinema, Radyo günleri, Televizyon zamanları Ders notu
5 Dijital çağda eski ve yeni iletişim araçları Ders notu
6 Dijital Kültür Nedir? Ders notu
7 Dijital Kültürün Temelleri/ Turing’in kavramsal makinesi, emek ve sermayenin bölünmesi ve soyutlanması, Soyutlama iletişim ve temsil Ders notu
8 Dijital Kültürün Temelleri/ kapitalizm ve bilgi teknolojileri, İkinci dünya savaşının sonuçları Ders notu
9 Sibernetik Çağ/ sibernetik söylemler, Sibernetik bilgisayarlar ve soğuk savaş, sivil yaşamda bilgisayarlar ve sibernetik Ders notu
10 Dijital Avangarde/ Sanat ve sibernetik, John Cage, İnteraktivite ve multimedia, Fluxus ve posta sanatı (mail art) Ders notu
11 Dijital Avangarde/ Diğer akımlar, sibernetik ve Avrupa’da sanat, teknoloji ve avangarde, ilk bilgisayar sanatlarının sonunun başlangıcı Ders notu
12 Dijital karşı kültür/ Sanayi sonrası toplum, Silikon vadisi, karşı kültür, ikinci nesil sibernetik Ders notu
13 Dijital karşı kültür/ Bilgi işlem ve karşı kültür, dijital karşı kültür ve yeni liberalism, internet ve dünya çapında ağ Ders notu
14 Dijital direnişler/ Post modernism, post yapısalcılık Ders notu


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Tüm 2 3 2 4 3 3 3 3 3 4 4 3 2 3 3
Ö1 1 2 1 4 5 3 4 3 4 3 2 4 1 3 3
Ö2 2 4 2 5 4 2 5 2 2 4 4 4 4 3 5
Ö3 5 4 3 2 1 1 2 2 3 4 4 2 2 3 1
Ö4 1 5 5 5 3 3 1 4 1 3 3 3 2 2 4
Ö5 3 2 2 4 2 5 2 3 4 5 4 2 1 2 1

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=203011&curProgID=5729&lang=tr