Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
4END224Yöneylem Araştırması I2+2+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Endüstri Mühendisliği
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere, kıt kaynakların paylaşımının söz konusu olduğu sistemlerin tasarlanması ve işletilmesine yönelik karar problemlerinin bilimsel metotlar kullanılarak modellenmesi ve çeşitli algoritmalar ile optimal çözümün bulunmasını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği 1. YÖNEYLEM ARAŞTIRMASINA GİRİŞ
2. DOĞRUSAL PROGRAMLAMAYA GİRİŞ
3. SİMPLEKS METODU
4. DUALİTE
5. BİLGİSAYAR ÇÖZÜMÜ
6. DUYARLILIK ANALİZİ
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Özer Öztürk
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Taha, H. A. (2007). Operations research: an introduction.
Taha, H. A. (2007). Operations research: an introduction.

Ders Yapısı
Mühendislik Bilimleri %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Ödev 2 % 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
4
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Uygulama 14 2 28
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 152

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenci doğrusal programlama modelini kurabilir.
2 İki karar değişkenli doğrusal programlama modellerini grafik çözüm metoduyla çözebilir.
3 Doğrusal programlama modellerini Simplex Algoritması ile çözebilir.
4 Farklı kısıtları olan doğrusal programlama modelellerini Büyük M ve İki Safha teknikleri ile çözebilir.
5 Primal doğrusal programlama modellerinin dual modelini kurabilir.
6 Dual Simplex algoritması ile çözülebilen doğrusal programlama modellerini çözebilir.
7 Bilgisayar programları yardımı ile doğrusal programlama modellerini çözebilir.
8 Bilgisayar programı, Grafik Çözüm ve Simplex Tablosu Çözümleri üzerinden duyarlılık analizi yapabilir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 1. YÖNEYLEM ARAŞTIRMASINA GİRİŞ 1.1 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASININ TARİHSEL GELİŞİMİ 1.1.1 Yöneylem Araştırmasının Tarihçesi 1.1.2 Yöneylem Araştırmasının Türki ye’deki Tarihçesi 1.2 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASININ TANIMI 1.3 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASININ ÖZELLİKLER 1.4 BİLİMSEL YÖNTEMİN AŞAMALARI Ders Notları
2 2. DOĞRUSAL PROGRAMLAMAYA GİRİŞ 2.1 DOĞRUSAL PROGRAMLAMA MODELİ 2.1.1 Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması 2.1.2 Doğrusal Programlamanın Varsayımları Ders Notları
3 2.2 ÖRNEK DOĞRUSAL PROGRAMLAMA MODELLERİ Ders Notları
4 2.3 GRAFİK ÇÖZÜM 2.2.1 Uygun (Geçerli) Çözümlerin Bulunması 2.2.2 Optimal Çözümün Bulunması 2.2.3 Grafik Çözümde Karşılaşılan Özel Durumlar Ders Notları
5 3. SİMPLEKS METODU 3.1 SİMPLEKS METODUNA GİRİŞ 3.2 SİMPLEKS METODUNUN TEMELİ 3.3 SİMPLEKS ALGORİTMASI 3.4 SİMPLEKS TABLOSU Ders Notları
6 3.5 SİMPLEKS METODUNDA KARŞILAŞILAN ÖZEL DURUMLAR Ders Notları
7 KONU TEKRARI Ders Notları
8 ARA SINAV
9 3.6 FARKLI KISITLARI OLAN MODELLERİN ÇÖZÜMÜ 3.6.1 Büyük M Metodu 3.6.2 İki Safha Metodu Ders Notları
10 4. DUALİTE 4.1 DOĞRUSAL PROGRAMLAMA PROBLEMLERİNİN DUALİNİN BULUNMASI Ders Notları
11 4.2 DUALİTENİN EKONOMİK YORUMU 4.3 PRİMAL – DUAL İLİŞKİSİ 4.4 OPTİMAL SİMPLEKS TABLOSUNDAN OPTİMAL DUAL ÇÖZÜMÜN BULUNMASI Ders Notları
12 4.5 DUAL SIMPLEKS METODU Ders Notları
13 5. BİLGİSAYAR ÇÖZÜMÜ 6. DUYARLILIK ANALİZİ 6.1 GRAFİK ÇÖZÜM ÜZERİNDE DUYARLILIK ANALİZİ Ders Notları
14 6.2 SİMPLEKS TABLOSU ÜZERİNDE DUYARLILIK ANALİZİ 6.3 BİLGİSAYAR ÇÖZÜMÜ ÜZERİNDE DUYARLILIK ANALİZİ Ders Notları
15 KONU TEKRARI Ders Notları
16 DÖNEM SONU SINAVI


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P99
Tüm 3 5 4 5
Ö1 5 4 5
Ö2 5 4 5
Ö3 5 4 5
Ö4 5 4 5
Ö5 5 4 5
Ö6 5 4 5
Ö7 5 4 5 3
Ö8 5 5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=205004&curProgID=5582&lang=tr