Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5END321Yöneylem Araştırması II3+0+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Endüstri Mühendisliği
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Yöneylem Araştırması Konularından olan Tam sayılı Programlama, Hedef Programlama, Dinamik Programlama, Oyun Teorisi konuları ve çözüm prosedürlerinin öğretilmesi ve böylece yönetimin politika ve faaliyetlerinin bilimsel olarak tespit edilmesinin sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği 1. ULAŞTIRMA VE ATAMA PROBLEMLERİ
1.1. ULAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN TANIMI VE UYGULAMASI
1.2. DENGELİ ULAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN BAŞLANGIÇ TEMEL ÇÖZÜMÜNÜN BULUNMASI
1.3. ULAŞTIRMA SİMPLEKS METODU
1.4. ULAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN DUYARLILIK ANALİZİ
1.5. ATAMA PROBLEMLERİ
2. TAMSAYILI PROGRAMLAMA
2.1. TAMSAYILI PROGRAMLAMAYA GİRİŞ
2.2. TAMSAYILI PROGRAMLAMA PROBLEMLERİNİN MODELLENMESİ
2.3. TAMSAYI PROGRAMLAMADA ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI
2.4. DAL VE SINIR ALGORİTMASI
3. HEDEF PROGRAMLAMA
3.1. HEDEF PROGRAMLAMA PROBLEMLERİNİN MODELLENMESİ
3.1.1. Önceliksiz Hedef Programlama
3.1.2. Öncelikli Hedef Programlama
3.2. HEDEF PROGRAMLAMA MODELLERİNİN ÇÖZÜMÜ
3.2.1. Hedef Programlamada Simpleks Algoritması
3.2.2. Öncelikli Hedef Programlama Problemlerinin Bilgisayar ile Çözümü
4. DİNAMİK PROGRAMLAMA
4.1. DİNAMİK PROGRAMLAMANIN ESASLARI
4.1.1. Temel Özellikler
4.1.2. Matematik Formülasyon ve Hesaplama Metodu
4.2. Deterministik (Belirli) Dinamik Programlama
4.2.1. En Kısa Yol Problemleri
4.2.2. Kaynak Dağıtım Problemleri
4.2.3. Sırt Çantası Problemleri
4.2.4 Üretim–Satın Alma Problemleri
4.3. OLASILIKLI DİNAMİK PROGRAMLAMA
5. OYUN TEORİSİ
5.1. TANIMLAR
5.2. OYUN DURUMLARININ TÜRLERİ
5.3. İKİ–KİŞİLİ SIFIR–TOPLAMLI OYUNLAR
5.3.1. Denge Noktası ve Kararlı Oyunlar
5.3.2. Üstün Stratejiler ve Alt Etme
5.3.3. Kararsız Oyunlar
5.3.4. Grafik Çözüm Metodu: 2x2, mx2 ve 2xn Boyutlu Oyunlar
5.3.5. Doğrusal Programlama ile Modelleme
5.4. İKİ–KİŞİLİ SABİT TOPLAMLI OYUNLAR
5.5. İKİ–KİŞİLİ SABİT TOPLAMLI OLMAYAN OYUNLAR
5.6. N–KİŞİLİ OYUNLAR
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Özer Öztürk ozer.ozturk@gedik.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Taha, H. A. (2007). Operations research: an introduction.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %30
Mühendislik Bilimleri %70

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 35
Kısa Sınav 5 % 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam :
7
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ara Sınavlar 6 5 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 148

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Öğrenci karşılaştığı modelleri optimizasyon becerisini kazanır
2 Öğrenci gerçek yaşam problemlerini modelleyebilir ve çözer.
3 Öğrenci atama ulaştırma, tam sayılı, hedef ve dinamik programlama modelleri ve oyun teorisi problemlerini çözme yetisi kazanır.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 ULAŞTIRMA VE ATAMA PROBLEMLERİ 1.1 ULAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN TANIMI VE UYGULAMASI 1.2 DENGELİ ULAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN BAŞLANGIÇ TEMEL ÇÖZÜMÜNÜN BULUNMASI Ders Notları
2 1.3 ULAŞTIRMA SİMPLEKS METODU 1.4 ULAŞTIRMA PROBLEMLERİNİN DUYARLILIK ANALİZİ 1.5 ATAMA PROBLEMLERİ Ders Notları
3 2. TAMSAYILI PROGRAMLAMA 2.1 TAMSAYILI PROGRAMLAMAYA GİRİŞ 2.2 TAMSAYILI PROGRAMLAMA PROBLEMLERİNİN MODELLENMESİ Ders Notları
4 2.3 TAMSAYI PROGRAMLAMADA ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI Ders Notları
5 2.4 DAL VE SINIR ALGORİTMASI Ders Notları
6 3. HEDEF PROGRAMLAMA 3.1 HEDEF PROGRAMLAMA PROBLEMLERİNİN MODELLENMESİ 3.1.1 Önceliksiz Hedef Programlama Ders Notları
7 3.1.2 Öncelikli Hedef Programlama Ders Notları
8 SINAV
9 3.2 HEDEF PROGRAMLAMA MODELLERİNİN ÇÖZÜMÜ 3.2.1 Hedef Programlamada Simpleks Algoritması 3.2.2 Öncelikli Hedef Programlama Problemlerinin Bilgisayar ile Çözümü Ders Notları
10 4. DİNAMİK PROGRAMLAMA 4.1 DİNAMİK PROGRAMLAMANIN ESASLARI 4.1.1 Temel Özellikler 4.1.2 Matematik Formülasyon ve Hesaplama Metodu Ders Notları
11 4.2 Deterministik (Belirli) Dinamik Programlama 4.2.1 En Kısa Yol Problemleri 4.2.2 Kaynak Dağıtım Problemleri Ders Notları
12 4.2.3 Sırt Çantası Problemleri 4.2.4 Üretim–Satın Alma Problemleri Ders Notları
13 DETERMİNİSTİK (BELİRLİ) DİNAMİK PROGRAMLAMA, En Kısa Yol Problemleri, Kaynak Dağıtım Problemleri, Sırt Çantası Problemleri, Üretim–Satın Alma Problemleri Ders Notları
14 5. OYUN TEORİSİ 5.1 TANIMLAR 5.2 OYUN DURUMLARININ TÜRLERİ 5.3 İKİ–KİŞİLİ SIFIR–TOPLAMLI OYUNLAR 5.3.1 Denge Noktası ve Kararlı Oyunlar 5.3.2 Üstün Stratejiler ve Alt Etme 5.3.3 Kararsız Oyunlar 5.3.4 Grafik Çözüm Metodu: 2x2, mx2 ve 2xn Boyutlu Oyunlar 5.3.5 Doğrusal Programlama ile Modelleme Ders Notları
15 5.4 İKİ–KİŞİLİ SABİT TOPLAMLI OYUNLAR 5.5 İKİ–KİŞİLİ SABİT TOPLAMLI OLMAYAN OYUNLAR 5.6 N–KİŞİLİ OYUNLAR Ders Notları


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P99
Ö1 3 3
Ö2
Ö3

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=205010&curProgID=5582&lang=tr