Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5MİM309Şehir Planlama2+2+033

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Kentsel alanların planlama ve tasarımına ilişkin teorik çerçevenin oluşturulması; şehir planlama alanındaki gelişmeler ve örgütsel planlamanın yanı sıra kentsel tasarım kavram ve teorilerine göre, seçilen birim konut alanı üzerinde planlama ve tasarım ilkelerinin uygulanması; Kentsel çevreyi oluşturan unsurları, yapıları ve süreçleri kavrayarak mimarlık ile kent arasındaki ilişkinin kurulması.
Dersin İçeriği Kentsel kavramlar, kent planlama ilkeleri ve yaklaşımları, kentsel tasarım konularına ilişkin tanımlar ve kavramsal yaklaşımların aktarılması bu doğrultuda seçilen alan üzerinde tasarım çalışmalarının gerçekleştirilmesi.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. Özlem BELİR
Dersi Verenler Doç.Dr. ELİF ÖRNEK ÖZDEN
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, 1998, Tarih Vakfı, İstanbul. Bakan, K., Konuk, G., (1987) Türkiye’de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi. Ankara: TÜBİTAK Yapı Araştırma Enstitüsü. Bakan, K., (1999) Urban Design is a Policy. Ankara: METU Fac.of Architecture Press. Benevolo L., 1995, Avrupa Tarihinde Kentler, Afa Yayıncılık, İstanbul. Carmona, Matthew vd. (2010) Public Places - Urban Spaces, The Dimensions of Urban Design, , 2nd ed. (2003). Architectural Press, Italy. Duru, B. Ve Alkan, A., (2002), 20. Yüzyıl Kenti, İmge Yayınları, İstanbul. o Sf. 77-106 L. Wirth “Bir Yaşam Biçimi Olarak Kentleşme” o Sf. 37-54 G. Sjoberg “Sanayi Öncesi Kenti” o Sf. 55-76 C.D.Harris &E.L.Ullman “Kentin Doğası” o Sf. 127-146 P.K.Hatt &A.J.Reiss “Kentsel Yaşam Toplumbilimi” Ersoy, M., (2012); Kentsel Planlama Ansiklopedik Sözlük, Ninova Yayınları, ISBN 978-605-88444-2-1, İstanbul. Gehl, J. (1987) Life Between Buildings, Using Public Space, Jo Koch, translator, 2nd ed. (1980). New York: van Nostrand R
Şehir Planlama dersi; görsel malzemeler ile desteklenmiş anlatımlar eşliğinde ve stüdyoda 2-3 boyutlu çalışmalarla (eskiz, maket, kesit, silüet …) bütünleştirilerek gerçekleştirilecektir.
Dersinin işleyişi;
• Dersin görevli öğretim üyelerinin teorik altyapı ve literatür örneklerini aktaracakları konferans sunumlar,
• Sınıfta gerçekleşecek grup çalışmaları (eskiz, maket, kesit, silüet gibi),
• Alan ve literatür çalışmaları,
şeklinde üç temel başlıkta eş zamanlı olmak üzere gerçekleşecektir.
Ders sunumları (power point)
Sınav, uygulama.

Ders Yapısı
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 15
Kısa Sınav 1 % 10
Ödev 5 % 15
Uygulama 1 % 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
9
% 110

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 10 2 20
Ara Sınavlar 1 4 4
Uygulama 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 86

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 1. Kent, kentleşme, kentsel işlev alanları, planlama kavramı, planlama süreci, planlama kademelenmesi, kentsel tasarıma ilişkin kavramsal bilgiyi öğrenir
2 2. Mekansal planların ortaya koyduğu yapılaşma koşullarının mimari ölçeğe nasıl taşınacağını öğrenir (işlev, Yoğunluk, Yapılaşma Katsayıları TAKS, KAKS ve Plan Notları gibi imar durumuna konu olan bileşenler)
3 3. Kentsel mekanın okunması ve anlamlandırılması ilkelerinden (Lynch ve Gelstalt) hareket ile; mekan, doku, sokak, meydan kavramları ve tasarım ilkeleri öğrenir
4 4. Eskiz ve ifade tekniklerini öğrenir,
5 5. Birim konut alanı planlama ve tasarım ilkelerini öğrenir,
6 6. Çevre verilerinin tasarım sürecindeki önemini öğrenir,


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin Tanıtımı; amaç, ilke ve yöntemin açıklanması
2 Kent, Kentleşme, Kentsel İşlev Alanları (konut, çalışma, donatı ve ulaşım) Görsel Veriler Üzerinden Tartışmalar ve Kentsel Yaşam Kalitesi Parametreleri Araştırma Ödevi.
3 Planlama Kavramı, Planlama Süreci, Planlama ve Yerleşme kademelenmesi
4 Mekansal Planlar (Çevre Düzeni Planı, Nazım İmar Planı, Uygulama İmar Planı, işlev, Yoğunluk, Yapılaşma Katsayıları (TAKS, KAKS) ve Plan Notları gibi imar durumuna konu olan bileşenler) ve bu süreçte mimarlık mesleğinin yeri
5 Kentsel Mekanda İmaj ve Kimlik
6 Mekan Kavramı ve Tipolojileri, Ölçek, Çevrelenme, Lineer Mekan: Sokak, Odak Mekan: Meydan
7 Planlama ve Kentsel Tasarım Sürecinde Yakın Çevre Analiz ve Sentez ve Problem Tanımı
8 YILİÇİ VİZE SINAVI
9 Yaşanabilir ve Sağlıklı Yerleşmeler için Planlama ve Tasarım İlkeleri
10 Konut ve Merkez Alanı Ulaşım Sistemi, Doğa Dostu Ulaşım Kadıköy Örneğinde Eskiz Çalışması
11 Yürünebilir, Canlı ve Güvenli Sokaklar İçin Tasarım İlkeleri Kadıköy Örneğinde Eskiz Çalışması
12 2 ve 3. Boyutta Sokak ve Yürünebilirlik için Tasarım: Eskiz ve Maket Çalışmaları
13 2 ve 3. Boyutta Sokak ve Yürünebilirlik için Tasarım: Eskiz ve Maket Çalışmaları
14 2 ve 3. Boyutta Sokak ve Yürünebilirlik için Tasarım: Eskiz ve Maket Çalışmaları
15 2 ve 3. Boyutta Sokak ve Yürünebilirlik için Tasarım: Eskiz ve Maket Çalışmaları


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 1 4 5 3
Ö1 1 4 5 3
Ö2 1 4 5 3
Ö3 1 4 5 3
Ö4 1 4 5 3
Ö5 1 4 5 3
Ö6 1 4 5 3

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=208241&lang=tr&curProgID=5716