Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5MİM367Mimari Temel Eğitim3+0+034

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Mimarlık eğitiminde temel yöntemler üzerinde çalışmalar yapmak
Dersin İçeriği Mimaride doluluk boşluk, ışık gölge, ritim; oran; Vasarely yöntemleri; perspektif türleri; negatif ve pozitif mekanlar
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. Özlem BELİR
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar örnekler
Sözlü anlatım

Ders Yapısı
Alan Bilgisi %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 90

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Tasarımda oran, altın oran, perspektif, doluluk-boşluk, ritm, gölge kavramlarını anlama
2 Oran, altın oran, perspektif, doluluk-boşluk, ritm, gölgelendirme kurallarına göre çizim yapabilme
3 Farklı özellikli formları bir araya getirerek yeni formlar üretebilme
4 Çeşitli perspektif kurallarına göre basit çizimler yapabilme
5 Temel çizim ve ifade yöntemlerini tasarım sürecine katabilme ve tasarımı çizimle anlatmak için kullanabilme


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Derse giriş, tanışma
2 Doluluk ve boşlukları verilmiş tek katlı bir cepheyi belirlenecek 5 farklı mimari akımda ele alıp çizme ve renkli olarak sunma çalışması Sözlü anlatım- ev ödevi olarak verip sonraki 3. hafta teslim Ödev
3 Mimaride doluluk-boşluk, ritm, ışık-gölge üzerine anlatım. Verilen bir plana ait çok katlı cephenin doluluk-boşluk, ritm, ışık-gölge etkileri düşünülerek ele alınması. Teori ve uygulama. Ev ödevi olarak devam, 4. hafta teslim Sözlü anlatım, atölye çalışması
4 Oran nedir? Mimaride oran sorunu. Altın oran ve çağdaş oran tutumlarına bakış. Geometrik olarak verilen bir doğrunun altın orana göre bölünmesi. Altın dikdörtgen çizimi Altın orana göre çizilmiş bir cephe çalışması üretmek. Ev ödevi. 5. hafta teslim SDözlü anlatım-atöyle
5 Vasarely Yöntemleri. Nokta, çizgi, paralel çizgi ve gölge ile form ifade etme çalışmaları. Ev odevi 6. hafta teslim Teorik-stüdyo
6 Perspektif ve türleri, paralel ve konik perspektifler, verilen basit bir kütlenin konik ve paralel yöntemlerle ele alınması. Ev ödevi. 7. hafta teslim Teorik-stüdyo
7 Negatif ve positif mekanlar üzerine çalışma. 5 farklı(rasyonel, kırıklı ve eğrisel) kütle ile mekan oluşturma. Militer perspektif ile ifade.
8 Verilen 5 adet kütlenin (1 rasyonel, 2 kırıklı, 2 eğrisel) yükseklik verilip birbiri üzerine bindirilerek yeni formlar oluşturulması. Militer perspektifle ev ödevi olarak devam. Teslim 10. hafta Sözlü anlatım-stüdyo
9 ARA SINAV Planları verilecek basit bir kütlenin iki cephesini altın orana göre oluşturup iki kaçışlı perspektifini yapmak ve gölgelendirmek
10 Kesişen rasyonel 4 çizgi ile oluşturulan planın 3. boyuta kaldırılması ve her sınırlanmış alanına farklı yükseklikler verilerek kütle çalışması yapılması. Militer perspektif ile ifade
11 Bir önceki haftanın çalışmasını çizgileri kırıklı ve eğrisel hale getirerek bu kez negatif yönde çalışma halinde sunmak. Militer perspektifle ifade Ev ödevi 12. hafta teslim
12 Tasarlama yöntemine giriş. Tümden gelim, gruplandırılmış asal fonksiyonlardan tümevarım ve kısmi asal fonksiyonlardan tümevarımın tek katlı bir ev planında teorik anlatımı. aynı planın tefrişli olarak rasyonel, kırıklı ve eğrisel çizimi.
13 Artistik perspektif sınavı
14 Konik perspektif için farklı formlara ilişkin çalışmalar, uygulayarak öğrenme


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 5 5
Ö1 5 5
Ö2 5 5
Ö3 5 5
Ö4 5 5
Ö5 5 5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=208281&lang=tr&curProgID=5716