Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
8MİM454Aydınlatma Tasarımı3+0+034

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Mimarlık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Aydınlatma tasarımı kavramını öğrenip, aydınlatma ilkeleri bağlamında iyi görme koşullarının oluşturulduğu sürdürülebilir aydınlatma düzenleri kurabilme ve analiz edebilme.
Dersin İçeriği Doğal ve yapay aydınlatma ilkeleri bağlamında mekandaki işlev ve eyleme uygun yapay aydınlatma düzeni kurabilme ve kurduğu düzeni bilgisayar ortamında simulasyon programı ile analiz edebilme bilgisine ve deneyimine sahip olunması.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. Özlem Belir
Dersi Verenler Yok
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar (3) BS EN 12464-1. (2011). Light and Lighting – Lighting of WorkPlaces. Şazi Sirel Ders Notları. Aydınlatma Sözlüğü, Şazi Sirel (1997).
Elsevier, Oxford.,(5) CIE S011/ E:2003. (2003). Spatial Distribution of Daylight - CIE Standard General Sky, International Commission on Illumination,(2) Özkaya, M.
(2000). Aydınlatma Tekniği, İstanbul,(1) IESNA. (2011). The Lighting Handbook. Illuminating Energy Society of North America, USA.
Ders kapsamında aydınlatma ve aydınlatma tasarımı kavramı, ışığın tanımı ve fotometrik büyüklükler, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri, enerji etkin aydınlatma tasarımı, doğal ve yapay aydınlatma ilkeleri, yapay aydınlatma düzenleri kurma konuları işlenir. Dialux simülasyon programı ile iç veya dış mekan seçilerek yapay aydınlatma düzeni kurulur ve simülasyonları hazırlanır.
Bilgisayar/Simülasyon programı/DİALux 4.13- DİALux EVO


Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ödevler 1 5 5
Sunum/Seminer Hazırlama 1 3 3
Ara Sınavlar 1 3 3
Proje 1 5 5
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 100

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Aydınlatma ve aydınlatma tasarımı kavramı, ilkeleri ve amacı hakkında bilgi sahibi olur.
2 Aydınlatma düzeni kurulması için gerekli temel bilgileri öğrenip, sistemleri tanıyabilir.
3 Iyi görme ve görsel konfor koşullarının oluşması için gereksinimleri değerlendirebilir.
4 Farklı iç ve dış mekanlarda mevcut aydınlatma tasarımının ilkelere uygunluğunu değerlendirebilir.
5 Mekana, işleve ve eyleme uygun aydınlatma düzeni kurma ilkelerini anlar.
6 Aydınlatma hesap programı öğrenerek program ile tasarımlarını analiz edebilir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin Tanıtılması, Aydınlatmada Temel Kavramlar ve Tanımları
2 Işık ve Doğal Aydınlatma
3 Yapay Aydınlatma- Işığın Kullanılmasının Tarihsel Sürecive Fizyolojik-Psikolojik Etkileri – Örnek Proje Sunumlarının Yapılması
4 Yapay Aydınlatma Düzenleri, İyi Görme, Görsel Konfor Gereksinimleri – Temel Aydınlatma Parametreleri
5 Yapay Aydınlatma Düzenleri, Işık Kaynakları, Armatürler Ve Uygulama Örnekleri
6 Yapay Aydınlatma Düzenleri, Mekan/İşlev/Eylem İlişkisi, Mikan Tipolojisi ve Özelliklerine Göre Aydınlatma Gereksinimleri
7 Tarihi Yapılarda Yapay Aydınlatma Düzenleri
8 Ara Sınav
9 Müze Yapılarında Yapay Aydınlatma Düzenleri
10 Aydınlatma Simülasyon Programının Öğrenilmesi
11 Simülasyon Programında Proje Geliştirilmesi
12 Simülasyon Programında Proje Geliştirilmesi
13 Simülasyon Programında Proje Geliştirilmesi, Kritikler
14 Simülasyon Programında Proje Geliştirilmesi ve eleştiriler.
15 Hazırlanan Projenin Sunulması Final Öncesi Son Kritik ve Değerlendirilmesi


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 2 1 4 4 2 1 1 1 3 1
Ö2 4 1 1 1 1 1 3 1 3 1
Ö3 3 1 1 1 1 4 1 1 4 1
Ö4 5 1 3 3 1 1 1 1 1 1
Ö5 1 1 4 4 1 4 1 3 4 4
Ö6 4 5 1 1 1 1 1 1 1 1

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=208319&curProgID=5716&lang=tr