Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
6GİT362Deneysel Tipografi2+1+034

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Görsel İletişim Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Sanat Tarihi ve grafik sanatı yönünden harfin tasarımı ve afişte kullanılması. Harf konu ilişkisi, harf ve renk, harf ve simge/sembol ilişkisi incelenmektedir. Tipografik Afiş Tasarımı. Simge/Sembol ve Kavramdan biçime, Piktogram tasarımı. Harflerin belirli özelliklerinin ayırt edilmesi , font ile görsel anlam ilişkisi. Görsel iletişim ile mesaja uygun doğru yazı karakteri seçimi, tipografik kurallarının öğretilmesi ve deneysel uygulamaların pratiklerinin uygulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders hem teorik hem uygulamalı bir derstir. Sınavlar uygulamalı ,yazılı veya proje/ödev hazırlama biçiminde yapılmaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Ruhcan AKiL
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar 1-Modern Sanat ve Yeni Tipografi Emre BECER Dost Kitabevi Ankara 2010.
2-Çağdaş Tipografinin Temelleri Namık Kemal SARIKAVAK Seçkin Yayıncılık San. Ve Tic. A.Ş. Ankara 2004.
3-Typographic Design: Form And Communication Rob CARTER Ben DAY Philiph MEGGS John Wiley & Sons Inc. Canada 2007.
4-Typography When Who How Friedrich FRIEDL Nicolaus OTT Bernard STEIN KÖNEMANN Köln 2000.
Bu ders, bilgi teorisinin yazının kullanımı ve dilin baskıdaki düzeni ile ilişkili olarak ele alınmasıyla başlar. Derste daha sonra, çağdaş tasarım hareketlerinde deneysel tipografi incelenir. Öğretim, dersler, uygulamalı laboratuvar çalışmalarını kapsamaktadır.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %20
Alan Bilgisi %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 120

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Yapacağı tasarıma yönelik özgün ve yaratıcı yazı karakterleri tasarlayabilme
2 Çağdaş tipografi akımlarını takip etme
3 Yaratıcı ve özgün deneysel tasarımlar üretebilme
4 Bir amaca yönelik olarak deneysel tasarımlar üretebilme


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Tanışma, dersin kapsam ve içeriğinin açıklanması. Uygulama konuları ve deneysel tipografi ile ilgili bilgi paylaşımı. Kitap tanıtımı.
2 Bir modern sanat pratiği olarak tipografi. Resim ve Grafik Sanatında baskı resimden, afiş ve tipografik çözümlemelere dönüşümün öyküsü. Uygulama örnekleri.
3 1923-25 yılları arasındaki El Lissitzky, Laszlo Moholy-Nagy ve Kurt Schwitters’in “Yeni Tipografi Hareketi” anlatı ve örneklerin incelenmesi. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
4 20. Yüzyılda tipografik rönesans, Marinetti ve İtalyan Fütürizmi. Fütürizm ve İtalyan Fütürizmi, Carlo Carra, Filippo Tommaso Marinetti, ‘Fütürizm Manifestosu. Giacomo Balla, Umberto Boccioni ve Fütürist Sanatçılar Manifestosu. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
5 Edebiyat Kuramları ve Fütürist Manifesto. Rusya ve Fransa’da Fütürist Tipografi ve uygulama örneklerinin incelenmesi.
6 Dadacı Tipografi’de Tzara’nın Ticari Dil Normlarına Saldırısı. Schwitters ve Merz Dergisi, Hausmann’ın Optofonetik Şiir Anlayışı. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
7 Arasınav
8 Konstrüktivist Tipografi, Kübo-Fütüristler. Rus Sanatında Deneysel Modernizm ve uygulamaları. Sanatta Geometri, Malevich. Ve Yeni Tipografinin Gerçek Şairi El Lissitsky.
9 Rodchenko ve Grafik Tasarımları. De Stijl akımının Yalın Form Geometrisi. Öncü sanatçı Van Doesburg, De Stijl Nesne ve Evrensel Sanatı. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
10 Yeni Tipografide; Bauhaus. Evrensel Minimalizm. Moholy-Nagy: Tipografide Endüstriyel Modernizm. Bayer’in Rasyonel Tipografi Anlayışı. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
11 Yeni Tipografinin Bağımsız öncüleri; Werkman. Tipografide Deney ve Rastlantı konusunun işlenmesi. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
12 Asimetrik Tipografi Kuramı, Bir Modern Tipografi Kuramcısı; Tschichold. İsviçre Tipografisi; Max Bill, Josef Müller-Brockmann,Tschicold, Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
13 Modernizm sonrası gelişmeler ve Dijital Tipografiye Etkisi. Uygulama örnekleri, Lab. Çalışması.
14 Final


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ö4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=208880&curProgID=5717&lang=tr