Language of Instruction
|
Turkish
|
Level of Course Unit
|
Bachelor's Degree
|
Department / Program
|
Visual Communication Design
|
Mode of Delivery
|
Face to Face
|
Type of Course Unit
|
Elective
|
Objectives of the Course
|
This course aims to explain the relationship between media and society. It emphasizes media’s role in social and political change, defines key theoretical approaches to mass media with a historical standpoint, briefly introduces current debates and media research.
|
Course Content
|
Through the semester, topics such as relations between mass media and modernity, political economy of media and ownership structure, media depictions of social groups regarding their class, race and gender, ideology, new media, encoding and decoding will be elaborated respectively. Class participation, joining critical debates are highly encouraged.
|
Course Methods and Techniques
|
|
Prerequisites and co-requisities
|
None
|
Course Coordinator
|
None
|
Name of Lecturers
|
Asist Prof. Ayşe Deniz Ünan Göktan
|
Assistants
|
None
|
Work Placement(s)
|
No
|
Recommended or Required Reading
Resources
|
Giddens, A., Sutton, PW. (2013). Sosyoloji 7.Edisyon. İstanbul: Kırmızı. Gökalp, E, Ergül, H., Cangöz, İ. (2010). Türkiye’de yoksulluğun ve yoksulların ana-akım basında temsili. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13(1),145-182. İnceoğlu, İ., Akçalı, E. (2018). TÜSİAD televizyon dizilerinde toplumsal cinsiyet eşitliği araştırması projesi. İstanbul: CB Basımevi. Sağlam, E.B., Boyacıoğlu Öğün, A., Gelgeç Bakacak, A. (Ed.) (2018). Sosyoloji. Ankara: Siyasal. Laughey, D. (2010). Medya çalışmaları: teoriler ve yaklaşımlar (Çev. A.Toprak). İstanbul: Kalkedon. Adorno, T.W. (2011). Kültür endüstrisi kültür yönetimi (Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen). İstanbul: İletişim. İnci, A. (2006). Asmalımescit’te kültür endüstri destekli yer değişim. D.Behar, T.İslam (Ed.), İstanbul’da soylulaşma: eski kentin yeni sahipleri içinde (s.99-112). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
|
|
Course reader, ppt slides.
|
|
|
|
|
|
|
|