Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
7SBF459Afet Kültürü3+0+036

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Hemşirelik
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Afet kültürü kısaca; Bireylerin doğa insan ve teknoloji kaynaklı her türlü olayın nedenlerini ve sonuçlarını, bunların en az zararla nasıl atlatılacağını, bu tür olayların afete dönüşme nedenlerini afetler öncesi, sırası ve sonrasında ne tür çalışmalar yapılabileceğini anlatan bir kavramdır. Ders, öğrencileri afet uzmanı olarak değil, afetler hakkında bilgi sahibi olmayı ve bu bilgileri de başkalarıyla paylaşmayı bilen bireyler olarak yetiştirmeyi amaçlar. Ders, doğal ve doğal olmayan tüm afetlerin irdelenmesi ile bu afetlerin en az zararla kapatılması için alınacak tedbirleri kapsar. Tüm dünyada etkisini giderek artıran ve tümünde de insan etkisi olan Afetlerle ilgili bilinmesi gereken başlıca konuların öğrencilere anlatılarak, afetler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak dersin ama amacıdır. Sağlıklı bir afet yönetimi sistemi içinde yapılacak çalışmaların başarılı olması sonucunda Türkiye’nin herhangi bir afetle baş başa kalması engellenecektir. Bu nedenle Afet Yönetiminin temel prensipleri olan Önlem – Hazırlık –Müdahale – İyileştirme aşamaları bu dersin akılda kalması gereken ana öğeleridir.
Dersin İçeriği Afet kültürü kısaca; Bireylerin her türden doğa ve insan kaynaklı olaylar olduğu zaman bu olayların en az zararla nasıl atlatılacağı, afetler öncesi sırası ve sonrasına ne tür çalışmalar yapılabileceğini anlatan bir kavramdır. Ders, öğrencileri afet uzmanı olarak değil, afetler hakkında bilgi sahibi olmayı ve bu bilgileri de başkalarıyla paylaşmayı bilen bireyler olarak yetiştirmeyi amaçlar. Ders, doğa kaynaklı olsun olmasın tüm olayların büyük bir çoğunluğunun afete dönüşmesinin ana nedeninin insan uygulamaları olduğunu ve bu yanlış uygulamaların Afet Kültürü kavramının öğretilmesiyle azalacağını hedefler. Ders böylece genel olarak afete dönüşebilecek koşulların ortaya çıkmaması için alınacak tedbirleri kapsar.
Dersin Yöntem ve Teknikleri sunum ve tartışma
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Prof. Kerime Derya BEYDAĞ
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Erdoğan, N., 2008. Uluslararası Müdahaleli Depremlerde Saha koordinasyonu, 85 s., İstanbul - Davis, J., 2006. Tsunami, Time Special Report, p., 4-36
W.G.May 1973. Mountain Search and rescue techniques. Rocky Mountain Rescue Group inc. Colo., USA, 321 pp.
Dan H. Allen., 1998. Don?t Die on The Mountain : Published The United States by Diapensia Press, 12 King Hill Rd., New London, 206 pp.
Dersin notları öğretim elemanı tarafından verilecektir.

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %20
Sağlık Bilimleri %50
Alan Bilgisi %30

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 157

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Afetten korunmayı tanımlar
2 Teknolojık afeti açıklar
3 Korunma-müdahale iyileştirmeyi açıklar


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 GİRİŞ- GENEL KAVRAMLAR
2 KENTLEŞME VE GETİRDİĞİ SORUNLAR
3 AFET YÖNETİMİ
4 ACİL EYLEM VE TAHLİYE PLANLARI
5 DEPREM VE DEPREMDEN KORUNMA YÖNTEMLERİ
6 VOLKANİZMA KAYNAKLI AFET RİSKLERİ VE KORUNMA YÖNTEMLERİ
7 SEL VE SELDEN KORUNMA YÖNTEMLERİ
8 SEL VE SELDEN KORUNMA YÖNTEMLERİ
9 KÜTLE HAREKETLERİ VE KORUNMA YÖNTEMLERİ
10 ÇIĞ VE ÇIĞDAN KORUNMA YÖNTEMLERİ
11 KURAKLIK VE KÜRESEL ISINMA
12 AFETLERDE ARAMA VE KURTARMA (SAR)
13 AFETLERDE TIBBİ MÜDAHALE - İLKYARDIM
14 AFETLERDE TIBBİ MÜDAHALE- TRİYAJ


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 4 5 4 5 5 5 5 4 5 5 5 5
Ö1 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 4 5
Ö2 5 5 5 4 5 5 5 4 4 4 5 5
Ö3 5 4 4 4 4 5 4 4 4 5 5 5

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=209026&curProgID=5634&lang=tr