Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3HEM255Afet Yönetimi ve Afet Hemşireliği2+0+024

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Hemşirelik
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı; hemşirelik öğrencilerine afetin önemi, afetlerin sınıflandırması, afetlere karşı alınacak önemler, afetlerin yönetimi, afetin toplum sağlığı üzerine etkileri ve afet hemşiresinin görev ve sorumlulukları konusunda bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu ders; Dersin Tanıtılması, Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar,Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler,Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar,Afetlerde Ruh Sağlığı,Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar,Afet Triajı,Afet Hazırlığı ,Afet Planlama,Afet Yönetimi,Afet yönetiminde hemşirenin rolleri,Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme, ,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Tuğçe Atak Meriç
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar DSÖ (2006). Acil durumlarda hemşirelik ve ebeliğin katkısı. Cenevre: Dünya Sağlık Örgütü.
Altıntaş KH, Bayraktar N, Erden Z, Koçer B, Demiröz F. HAMER Acil ve Afet Durumlarında Sağlık Yönetimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; 2013.
AFAD, Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü https://aats.afad.gov.tr/
Koç A., Özen B. (2022). Afet Hemşireliği. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Şimşek, P., & Gündüz, A. (2021). Türkiye’de afet hemşireliği. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 47(3), 469-476.
Bu dersin notları, dersi veren öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Yapısı
Sağlık Bilimleri %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 101

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Afetin tanımını yapar ve afetleri sınıflandırır.
2 Afet hemşireliğinin, afet yönetimi ve afetlerdeki rolünü tanımlar.
3 Afetlerin sağlık üzerine etkilerini tartışır.
4 Afet hemşireliği uygulamaları hakkında Türkiye ve Dünya uygulamalarını değerlendirir.
5 Olası bir afetin kriz durumunun nasıl yönetileceği ve organize edileceğini değerlendirir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin tanıtımı, afetin tanımı ve sınıflandırılması
2 Dünyada ve Türkiye’de afetler
3 Afet epidemiyolojisi ve afet yönetimi
4 Afet hemşireliği
5 Afetlerde triyaj
6 Afetlerin sağlık üzerine etkileri
7 Afetin sağlık üzerine etkileri
8 Midterm
9 Afetlerde savunmasız ve dezavantajlı gruplar (Kadınlar ve yaşlılar)
10 Afetlerde savunmasız dezavantajlı gruplar (Çocuklar)
11 KBRN (kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer) olayları ve hemşirelik
12 Hastane afet planlaması
13 Afet yönetiminde teknoloji ve bilgi sistemleri
14 Teknik Gezi (Kadıköy Belediyesi Afet Eğitim ve Bilinçlendirme Parkı)
15 Dersin değerlendirilmesi

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5
Ö1 5 5 5 4 4 5 4 4 4 5 5 5
Ö2 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4 4
Ö3 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4
Ö4 4 4 4 4 4 4 4 4 5 4 5 4
Ö5 5 5 4 5 4 4 5 4 4 4 4 4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=237083&curProgID=5634&lang=tr