Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
7CGE413Çocuk İhmal ve İstismarı2+0+025

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı Çocuk Gelişimi
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin, İhmal ve istismar kavramlarını öğrenmesi, İhmal ve istismarda risk grubu sayılabilecek çocukların (sokak ve sokakta çalışan, korunmaya muhtaç, işçi çocuklar) gelişimsel özelliklerini bilerek onlarla iletişime geçebilmeleri Çocuk ihmal ve istismarında disiplinler arası işbirliği yollarını ve ihmal ve istismara uğramış çocuklarda izlenebilecek yolların öğrenebilmesi, İhmal ve istismar edilmiş çocukların gelişimsel süreçlerini izleyebilmesi, bu çocuklarla iletişim becerilerini öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Dersin Tanıtımı, Çocuk İhmal ve İstismarın Tanımı; Çocuk İhmal ve İstismarın Tarihsel Modeller; Açıklamaya Yönelik Modeller, Çocuk İhmal ve İstismarın Risk Etmenleri; İhmal ve İstismarda Yaygınlık; İhmal Türleri Çocuk İstismarı Türleri, Fiziksel İstismar; Okulda Fiziksel İstismar; Akran Zorbalığı, Fiziksel İstismar-Sosyal Anksiyete Bozukluğu; Fiziksel İstismarın Çocuk Üzerindeki Etkileri, Cinsel İstismar ve Belirtileri
Pedofili; Ensest; Kurumda Cinsel İstismar, Ara Sınav Haftası
Çocuk Pornografisi; Cinsel İstismar ve İnternet
Küçük Yaşta Evlilikler; Çocuk İzlem Merkezleri (ÇİM)
Duygusal İstismar; Ekonomik İstismar; Munchausen by Proxy Sendromu
İhmal ve İstismar Arasındaki Fark; İhmal ve İstismara Yönelik Koruma
İhmal ve İstismar Arasındaki Fark; İhmal ve İstismara Yönelik Koruma
Çocukla Adli Görüşme Süreci, B. M. Çocuk Hakları Sözleşmesi İle Tanınan Temel Haklar, Final Sınavı Haftası
Dersin Yöntem ve Teknikleri Tartışma, Soru Cevap
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğretim Üyesi Tuğçe ATAK MERİÇ
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Gizli Gerçek (Run), Aneesh Chaganty tarafından yönetilen ve Chaganty ve Sev Ohanian tarafından yazılan 2020 Amerikan psikolojik gerilim filmi izlenmelidir. Öneri olarak; Can Dostum (Good Will Hunting) ve Ben Tonya (I, Tonya) filmleri izlenebilir.
Oğuz P. (2017). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-I. Seçkin Yayınları, Ankara.
Oğuz P. (2019). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-II. Seçkin Yayınları, Ankara.
ders notları haftalık olarak verilecektir.
Vize -Final

Ders Yapısı
Sağlık Bilimleri %40
Alan Bilgisi %60

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 21 21
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 5 116

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Çocuk istismarı ve ihmalinde; çocuk, aileye ve topluma yönelik risk faktörlerini tanımlayabilir.
2 İstismar ve ihmalin çocuk üzerinde kısa dönem ve uzun dönem etkilerini bilir.
3 Çocuk istismarı ve ihmalinde koruyucu ve önleyici hizmetleri bilir.
4 Çocukta istismar ve ihmal çeşidini tanılar.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin Tanıtımı, Çocuk ihmal ve istismarın tanımı
2 Çocuk İhmal ve İstismarın Tarihsel Modeller; Açıklamaya Yönelik Modeller
3 Çocuk İhmal ve İstismarın Risk Etmenleri
4 Fiziksel İstismar ve Akran Zorbalığı
5 Cinsel İstismar
6 Duygusal İstismar Ekonomik İstismar ve Munchausen by Proxy Sendromu
7 İstismarın Çocuk Üzerindeki Etkileri
8 Ara Sınav Haftası
9 Pedofili, Ensest ve Kurumda Cinsel İstismar
10 Çocuklarda Cinsel Sömürü: Erken Yaşta Evlilikler
11 Suça Sürüklenen Çocuklar
12 Çocuklarda madde kullanım istismarı
13 Çocuk İstismarını Önleme ve Rehabilitasyon
14 Çocuk istismarını Önemele ve Rehabilitasyon (Çocuk İzlem Merkezleri-ÇİM)
15 Çocukla Adli Görüşme Süreci
16 Final Sınavı Haftası

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9
Tüm 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Ö1
Ö2
Ö3
Ö4

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=237325&curProgID=5591&lang=tr