Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3ASC289Yiyecek İçecek Kültür Tarihi2+0+024

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Bölümü / Programı Aşçılık
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Yeme – İçme alışkanlıklarının tarihsel ve kültürel değişim ve gelişimlerinin incelenmesi.
Dersin İçeriği Bu derste yiyeceğin kültürel anlamlarını ve yenileceği/yenilmeyeceğini nasıl etkilediğini, Öğünlerdeki değişimleri, yemek zamanlarının ve içme alışkanlıklarının eskiden günümüze nasıl değiştiğini, mutfağın evrimini ve ağırlama geleneğinin gelişimini incelemektedir. Tarihsel Olayların insanın neyi, niçin, nasıl yediğini nasıl etkilediğini açıklayarak tarih, kültür ve yiyeceği birbirine bağlayan çok-kültürlü bir yaklaşım ile temel tarihsel olaylar ve bu olaylardan farklı toplumların mutfak gelenek
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Sunum, Okuma, Araştırma
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr.Gör. Merve EREGİZ merve.eregiz@gedik.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Prof. Dr. Zeki Tez- Lezzetin Tarihi
Yemek Damak Tadının Tarihi. Paul FREEDMAN
Gastronomi ve Yiyecek Tarihi. Prof. Dr. Atilla AKBABA- Doç. Dr. Neslihan SERÇEOĞLU
Prof. Dr. Atilla Akbaba & Yrd. Doç Dr. Neslihan Çetinkaya- Gastronomi ve Gıda Tarihi

Deniz Gürsoy, Tarihin Süzgecinde Mutfak Kültürümüz, Oğlak Yayınları, 2013.
Prof. Dr. Atilla Akbaba & Yrd. Doç. Dr. Neslihan Çetinkaya- Gastronomi ve Yiyecek Tarihi

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %30
Alan Bilgisi %70

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Ödev 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ödevler 8 3 24
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 110

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Yeme-İçme alışkanlıklarının tarihsel sürecini, gelişimini ve değişimlerini bilir.
2 Yeme-İçme alışkanlıklarının oluşturduğu kültür, etkilendiği ve etkilediği kavramlar hakkında bilgi sahibidir.
3 Türk mutfağı ve diğer mutfaklar arasındaki benzerlik ve farklılıklar hakkında bilgi edinir.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Yeme-içme alışkanlıkları ve geleneklerinin gelişimi.
2 Tarihten günümüze din, siyaset, ekonomi, teknoloji ve yeme içme ilişkisi.
3 Coğrafya, İklim, toprak ve mevsimlerin yeme içmeye etkisi.
4 Çiğden pişmişe yeme-içmenin ve yiyeceğin sosyal tarihi
5 Gıdayı etkileyen toplayıcılık ve avcılık. İlk yerleşimler ve toplumun doğuşu.
6 Çiftçilik ile ortaya çıkan etler, süt ürünleri, tahıllar, sebzeler, meyveler, baharatlar ve lüks yiyeceklerin tarihi.
7 Yiyecek saklama koşullarının tarihi ve toplumsal yaşama etkileri
8 Ara Sınav
9 Ekmek ve Şarabın tarihi ve sembolik anlamları.
10 Ulusal yeme içme kültürlerinin tarih süresince gelişimi ve değişimi
11 Türk mutfak gelenek ve göreneklerinin tarihi
12 Orta Doğu mutfak geleneklerinin tarihi
13 Avrupa mutfak geleneklerinin tarihi
14 Tarih süresince gıdanın sanata dönüşümünün incelenmesi


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Tüm 3 3 1 1 2 1 5
Ö1
Ö2
Ö3

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=239989&curProgID=5609&lang=tr