Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
-1İMÇ35220. Yüzyıl Sanat Akımlarında Mimari3+0+036

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilere, 20. yüzyılın sanat akımları ile mimari arasındaki ilişkileri ve bu akımların sosyal, kültürel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda mimariye yansımalarını, sanat akımlarının öncüsü olan sanatçılar üzerinden analiz etme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği 20. yüzyılın sanat akımları ile mimari arasındaki karşılıklı etkileşimi, farklı akımların karakteristik özelliklerini, önemli mimarları ve eserleri analiz ederek, bu akımların tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını anlamayı hedefler; bu kapsamda, mimari akımların estetik farklılıkları (biçimsel, renksel, işlevsel vb.) ile öncü mimari yapıların dış ve iç mekân bütünlüğü ele alınarak mekânsal analizler yapılacaktır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Ders yüz yüze teorik olarak görsel materyaller ve metinler üzerinden okumalar yapılarak işlenmektedir. Sanatsal ve mimari akımın öncülerinin eserlerinin eskiz çizimleri ile desteklenmektedir.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. HANDAN ÖZSIRKINTI KASAP handankasap@maltepe.edu.tr / handanozsirkinti@gmail.com
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Antmen, Ahu (2008) 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (Sel Yayıncılık Sanat Kitapları, İstanbul).
Doğan, H,M. (1975) 100 Soruda Estetik (Gerçek yayınevi, İstanbul).
Gombrich, E.H. (1997) Sanatın Öyküsü (Remzi Kitapevi Yayınları).
Özsırkıntı Kasap, Handan (2015) 20.Yüzyıl Mimarisinde Form ve Renk Kavramları (Türkiye Alim Kitapları).
Yıldırım Özgencil, Sercan (2004) Mimarlık ve Estetik Betonun Estetiği (Hazır Beton Kongresi, İstanbul).

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %20
Alan Bilgisi %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 6,5 91
Sunum/Seminer Hazırlama 12 1 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 6 151

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 20. yüzyıl boyunca sanat ve mimari arasındaki etkileşimi ve bu etkileşimin mimari tarzlara yansımasını tanımlar.
2 Sanat akımlarının karakteristik özelliklerini ve bu akımların mimari üzerindeki etkilerini öğrenir
3 20. yüzyılın önemli mimarlarını, iç mimarlarını, sanatçılarını tanıyarak bu kişilerin eserlerini kavrar.
4 Farklı mimari akımların eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirip günümüz mimarisine etkilerini analiz eder.
5 20. yüzyıl mimarisinin gelişimini, dönemin sosyo-ekonomik, politik ve kültürel bağlamları içinde değerlendirerek bu bağlamların mimari üzerindeki etkilerini ifade eder.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Tanışma, Ders amaç, içerik ve izlencenin anlatılması. (Özsırkıntı Kasap, 2015)
2 20. yüzyıl dönemi başlangıç ve gelişimi etkisi ile sanat ve mimariye bakış. (Özsırkıntı Kasap, 2015:115-125)
3 Soyut Sanat (Gustav Klimt) Art Deco (Tamara de Lempicka, Eliel Saarinen, William van Alen) Art Nouneau (Louis Henry Sullivan, Antoni Gaudi) Akımı mimari ve sanat ilişkisi 1900 1920 Dönemi. (Özsırkıntı Kasap, 2015:133-142), (Antmen, 2008:79-95)
4 Arts and Crafts (William Morris, Owen Jones) akımı mimari sanat ilişkisi-Frank Lloyd Wright, 1900-1920 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:142-146) https://www.youtube.com/watch?v=CBq73yxha0o
5 Ekpresyonizm (Vincent van Gogh, Edvard Munch, Erich Mendelsohn) 1900-1920 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:146-149 / 178-181) https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Xy12l2jFQ1Q https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=kvVikhCE7Sg
6 Sürrealizm (Salvador Dali) Kübizim (Pablo Picasso) Konsrüktivizim (Vladimir Tatlin, Bernard Tschumi) 1920-1945 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:150-152), (Antmen, 2008:45-59, 103-117) https://www.tschumi.com/projects/3/
7 Bauhaus (Walter Gropius) De Stijl (Piet Mondrian, Gerrit Rietveld, Mies van der Rohe) 1920-1945 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:152-160), (Antmen, 2008:95, 117) https://www.bing.com/videos/search?q=modrian&view=detail&mid=312F260862FA0E887CEF312F260862FA0E887CEF&FORM=VDRVSR&ajaxhist=0 https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t3UIZq3ARD0
8 ARA SINAV
9 Pürizm (Le Corbusier) Modernizm (Alvar Aalto), 1920-1945 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:160-167), (Gombrich, 1997: 599)
10 İşlevselcilik (Hans Scharoun, Mies van der Rohe) Brütalizim (Le Courbusier, Walter Marıa Förderer), 1945-1960 Dönemi. (Özsırkıntı Kasap, 2015:167-178), (Yıldırım Özgencil, 2004).
11 Pop Art (Andy Warhol, Jeff Koons) Postmodernizm (Robert Venturi) Geç modernizm (Ieoh Ming Pei) 1960-2000 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:181-191), (Antmen, 2008:159-165, 275-285)
12 Hitech (Richard Buckminster Fuller, Renzo Piano, Richard Rogers) Neoklasizm (Allan Greenberg, Robert Stern, I. M. Pei) 1960-2000 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:191-236) https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ame988gPBKc
13 Dekonstrüktivizm (Frank Gehry, Bernard Tschumi, Peter Eisenman, Frank O. Gehry, Daniel Libeskind, Zaha Hadid) 1960-2000 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:236-245)
14 Minimalizm (Mies Van der Rohe, Tadao Ando), 1960-2000 Dönemi Ders içi Etkinlik (Özsırkıntı Kasap, 2015:245-251), (Antmen, 2008:181-189)
15 Minimalizm (Mies Van der Rohe, Tadao Ando), 1960-2000 Dönemi (Özsırkıntı Kasap, 2015:245-251), (Antmen, 2008:181-189)
16 FİNAL

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 5 4 3
Ö2 5 4 3
Ö3 5 5 5
Ö4 5 5 5
Ö5 5 5 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=240769&curProgID=5718&lang=tr