Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
1İMÇ101Temel Tasarım I2+2+037

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilere, tasarım kavramını, temel tasarım elemanlarını, temel tasarım ilkelerini ve biçimsel düzenleme (organizasyon) yaklaşımlarını kavramsal (informel) ve biçimsel (formel) yöntemler üzerinden benimseterek kavram temsili ile biçim üretimi arasında bağlılaşık ilişki kurabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Çoklu zekâ kuramını referans olarak alan, uzamsal beceri ve yaratıcılık düzeylerinin gelişimine katkı sağlayan ve öğrencileri pasif izleyici konumundan aktif katılımcı durumuna taşımayı amaçlayan kavramsal (informel) ve biçimsel (formel) tasarım çalışmalarını kapsamaktadır.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımları, yüz yüze değerlendirme, iki ve üç boyutlu çalışmaların sunumları.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Dr. Öğretim Üyesi Anday TÜRKMEN anday.turkmen@gedik.edu.tr
Dersi Verenler Öğr.Gör. Reyda ÖR imc@gedik.edu.tr
Dr. Öğretim Üyesi Anday TÜRKMEN anday.turkmen@gedik.edu.tr
Dr. Öğretim Üyesi Selva BAŞÇI imc@gedik.edu.tr
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Ayşe CANSU ayse.cansu@gedik.edu.tr
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Artun, A. ve Aliçavuşoğlu, E. (2009). Bauhaus: Modernleşmenin tasarımı; Türkiye’de mimarlık, sanat, tasarım eğitimi ve Bauhaus. İletişim Yayınları.
Bayer, H. (1938). Bauhaus 1919-1928. Museum of Modern Art.
Ching, F. D. K. (2014). Architecture: Form, space, and order. John Wiley & Sons.
Çınar, K. (1999). Temel tasar. Selçuk Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Ders Notları, Konya.
Denel, B. (1970). Tasarım üzerine bir deneme. Yükselen Matbaacılık.
Denel, B. (1981). Temel tasarım ve yaratıcılık. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği.
Dietrich, J. (1947). Basic design. Design, 48(6), 4-6.
Gürer, L. (1970). Temel Dizayn’da görsel algı. İTÜ Teknik Okulu Yayınları Sayı: 81.
Itten, J. (1975). Design and form: The basic course at the Bauhaus and later. John Wiley & Sons.
Moussavi, F. (2011). Biçimin işlevi. YEM Yayın.
Pallasmaa, J. (2011). Tenin gözleri: Mimarlık ve duyular. (Çev. A. U. Kılıç). YEM Yayın.
Schön, D. A. (1985). The design studio, London: RIBA Publications Limited.
Türkmen, A. (2020). Temel tasarımda kavram temsili ve biçim üretimi. International Design and Art Journal, 2(2), 228-247.
Wong, W. (1993). Principles of form and design. John Wiley & Sons.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 7 105
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 7 169

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Tasarım kavramını, temel tasarım elemanlarını, temel tasarım ilkelerini ve düzenleme yaklaşımlarını tanımlar.
2 Kavram temsili ile biçim üretimi arasında ilişki kurmayı öğrenir.
3 . Beyin fırtınası, akran öğrenmesi ve grup çalışması gibi kolektif izlemleri uygular.
4 . Tasarım problemleri karşısında çalışarak bilgiyi kendi üretimleri aracılığıyla uygular.
5 Tasarım etkinliklerini ve karar verme süreçlerini çözümler.
6 Çizim, kolaj ve maket gibi yöntemler ile karmaşık kavramları ifade eder.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Kavramsal Hacim Tasarımı: Tasarım Günlüğü Özdeğerlendirmeye odaklanılması ve konu anlatımının ardından dersle ilgili düşünce ve değerlendirmelerin günlüklere aktarılması
2 Müziksel Kavramlar (Kreşendo) Kavramsal hacim tasarımı çalışmasının tetikleyicisi olarak müziksel kavramların etkin kullanımına odaklanılması Maurice Ravel’in Bolero isimli kreşendosunun Sergiu Celibidache’nin performansı üzerinden deneyimlenmesi
3 Höristik Yaklaşım (Kavram Temsili) Kavram temsiline odaklanılması ve Bolero isimli kreşendodan seçilen kavramlar için çeşitli izlemler geliştirilmesi Parça süresince hissedilen duyguların tanımlanması ve baskın olarak hissedilen duyguların kavramsallaştırılması
4 İşbirlikli Öğrenme (Grup Çalışması) Grup çalışmasına odaklanılması ve Bolero isimli kreşendodan seçilen kavramların temsilleri için beyin fırtınası yapılması Bolero isimli kreşendodan seçilen kavramlar için geliştirilen izlemler için höristik yaklaşm paftası oluşturulması
5 Yüzey ve Hacim İlişkisi (Kompozisyon) Kavramın görsel temsiline odaklanılması ve seçilen kavramların iki boyutlu kompozisyon (plan çalışması) ile temsil edilmesi Kavramsal referansların temsili haline gelen tasarım kararlarının iki boyutlu ortamda eskizlerle görünür kılınması
6 Yaparak Düşünme (Maket Çalışması) Yaparak Düşünme (Maket Çalışması) Maket çalışmasına odaklanılması ve seçilen kavramların sanal küp içerisinde üç boyutlu olarak ifade edilmesi Maket çalışması için 10 mm kalınlığında masif ahşap çıtalardan 300x300x300mm iç boyutlarında sanal küp üretilmesi
7 Ekfrasis (Betimleme) Tasarımın sözlü ya da yazılı olarak ifade edilmesine odaklanılması ve seçilen kavramların temsillerinin ekfrasis ile yeniden üretilmesi Maket çalışması üzerinden üç boyutlu olarak izlenebilir kılınan kavramların yazılı temsillerinin düşünülmesi
8 ARA SINAV Tasarım günlüğü, höristik yaklaşım paftası, iki boyutlu kompozisyon ve maket çalışmalarının tamamlanması
9 Biçimsel Hacim Tasarımı: Tasarım Günlüğü Özdeğerlendirmeye odaklanılması ve konu anlatımının ardından dersle ilgili düşünce ve değerlendirmelerin günlüklere aktarılması Wong’un sekiz başlık altında tariflediği temel geometrik biçimlerin birbirleriyle kurdukları ilişkilerin incelenmesi
10 Ekolojik Çalışmalar (Barınma Alanı) Ekolojik çalışmaların etkin kullanımına odaklanılması ve seçilen kavramların bir canlı (hayvan) referans ile eşleştirilmesi Eşleştirme için evcil olmayan (yabanıl) bir bir hayvan tercih edilmesi ve seçilen hayvanın yaşam şartlarının araştırılması
11 Höristik Yaklaşım (Kavram Temsili) Organik (canlı) referanslara odaklanılması ve seçilen hayvanlar üzerinden barınma alanı çalışması için çeşitli izlemler geliştirilmesi Seçilen canlının kavram ile ilişkisinin ve doğal yaşam şartlarının (barınma, avlanma ve doğurma gibi) irdelenmesi
12 İşbirlikli Öğrenme (Grup Çalışması) Grup çalışmasına odaklanılması ve seçilen canlıların (hayvanların) barınma alanları için beyin fırtınası yapılması Seçilen organik referanslar ile ilgili görüş, düşünce, öneri ve eleştirilerin yer aldığı pusulacıkların hazırlanması
13 Yüzey ve Hacim İlişkisi (Giriş-Geçiş-Kalış) Biçimsel manipülasyona odaklanılması ve seçilen hayvanların barınma alanlarının iki boyutlu kompozisyonlar ile temsil edilmesi Seçilen canlının yaşam koşullarının (giriş-geçiş-kalış/açık-yarı açık-kapalı) biçimsel olarak tanımlanması
14 Yaparak Düşünme (Maket Çalışması) Maket çalışmasına odaklanılması ve seçilen hayvanların barınma alanlarının üç boyutlu olarak ifade edilmesi biçim ile işlev arasındaki bağlılaşık ilişkinin üretimler aracılığıyla açığa çıkarılması (keşfedilmesi)
15 Ekfrasis (Betimleme) Tasarımın sözlü ya da yazılı olarak ifade edilmesine odaklanılması ve hayvanların barınma alanlarının ekfrasis ile yeniden üretilmesi Maket çalışması üzerinden üç boyutlu olarak izlenebilir kılınan barınma alanının yazılı temsillerinin düşünülmesi
16 FİNAL SINAVI Tasarım günlüğü, höristik yaklaşım paftası, iki boyutlu kompozisyon ve maket çalışmalarının tamamlanması

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 5 3
Ö2 4
Ö3 3
Ö4 4
Ö5 4
Ö6 5

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=240809&curProgID=5718&lang=tr