Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3İMÇ203Mekan Bilgisi I2+2+034

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrencilere kullanıcı gereksinimlerine göre mekânları yönlendirme, boyutlandırma, ilişkilendirme ve tasarlama konularında bilgi edinmelerini, bu bilgileri analiz ederek projelerde eleştirel bir bakış açısıyla özgün tasarımlar üretebilmelerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Ergonomi ve evrensel tasarım prensiplerinin, kullanıcı gereksinmeleri ve tasarlama sürecindeki öneminin incelenmesi. Mekân ve konut kavramı, çeşitleri, konut yapılarında temel eylemler, (yaşama, yeme, yatma, temizlik vs.) mekânların yönlendirilmesi, boyutlandırılmasına ilişkin bilgiler ve konutta mekânlar arası ilişkiler ile tasarlama ölçütlerinin teorik bilgiler ve örnekler üzerinden öğrenciye aktarılması, ödev ve sınıf içi uygulama çalışmaları ile pekiştirilmesi.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Ppt. Sunum ve yüz yüze değerlendirme
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Öğr.Gör. Ezgi YÜKSEL imc@gedik.edu.tr
Öğr.Gör. Nizami GÜROL nizamigürol@gmail.com
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Ching, D.K. (1995). İç mekân tasarımı. İstanbul: Yapı Yayın
Littlefield D. (2008), Metric Handbook: Planning and Design Data, Amsterdam: Routledge
Ching, D.K.F. (2004). Mimarlık: biçim, mekân ve düzen. İstanbul: Yapı Yayın.
Dodsworth, Simon ve Anderson, Stephen, İç Mekân Tasarımının Temelleri, Literatür Yayıncılık
Bielefeld, B. & El Khouli, S. (2016), Tasarım Fikirleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın.
House, N. & Coles, J. (2012), İç Mimarlığın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın
Neufert, E. (2000). Yapı tasarımı. İstanbul: Beta Basın Yayım.
Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011
Palmer, J. & Dodson, M. (1996). Design and aesthetics. London: Routledge.
Pile, J. (1997). Color in interior design. USA: Mc Graw-Hill.
Sleeper, R. (2000). Architectural graphic standards, USA: John Wiley&Sons Ltd.
archdaily.com archilovers.com architonic.com dezeen.com openbuildings.com
Arasınav, final sınav, ödev, sunum.

Ders Yapısı
Mühendislik Tasarımı %10
Sosyal Bilimler %10
Alan Bilgisi %80

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 1 14
Ödevler 2 12 24
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 102

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Mekan tasarımı ve organizasyonlarını kapsayan tasarım prensipleri için gerekli olan kullanıcı ihtiyaçlarını ve bu ihtiyaçların mekan tasarımındaki önemini bilir.
2 Ulusal ve uluslararası bağlamda antropometri, mekan tasarımları ve kullanıcı gereksinmeleri arasındaki ilişkileri bilir ve tasarım/uygulama çalışmalarında kullanabilir
3 Evrensel tasarım prensiplerine göre konut yapısını planlama ve işlev analizleri ilkeleri açısından çözümler
4 Ulusal ve uluslararası bağlamda yapılan uygulamaları tasarım, planlama ve mekân organizasyonu ilkeleri doğrultusunda değerlendirilir.
5 Konut mekanlarının birbiri ile olan ilişkilerini farklı çözümler ile geliştirir

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Dersin tanımı, mekân kavramı, önemi Ching, D.K. (1995). İç mekân tasarımı. İstanbul: Yapı Yayın. Ching, D.K.F. (2004). Mimarlık: biçim, mekân ve düzen. İstanbul: Yapı Yayın İçMekân Tasarımının Temelleri – Simon Dodsworth, Stephen Anderson
2 İnsan boyutları; antropometrik, duyusal, zihinsel boyutlar, mimarlıkta boyutların önemi ve kullanılması Kullanıcı gereksinmeleri; fiziksel gereksinmeler (mekânsal, ısısal, işitsel, görsel vs.) psikososyal hakkında bilgi verilmesi ve örnekler. Öğrencilere Ödev konularının verilmesi Neufert, E. (2000). Yapı tasarımı. İstanbul: Beta Basın Yayım. Littlefield D. (2008), Metric Handbook: Planning and Design Data, Amsterdam: Routledge
3 Mimari planlama süreci, süreç aşamaları, programlama (kararlar), tasarlama (bilgi toplama, analiz, sentez hakkında bilgi verilmesi ve örnekler Mekânlar arası ilişkiler, mekân kurgusu örnekler. Verilen Ödevlerin incelenmesi Ching, D.K. (1995). İç mekan tasarımı. İstanbul: Yapı Yayın. Ching, D.K.F. (2004). Mimarlık: biçim, mekan ve düzen. İstanbul: Yapı Yayın. Littlefield D. (2008), Metric Handbook: Planning and Design Data, Amsterdam: Routledge
4 “Konut” tanımı, konut tipolojisi, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri (yaşama, yatma, ıslak hacimler ve servis-hizmet çevreleri) Konut, konut kültürü, konut yakın çevresi, tasarıma etki eden fiziksel çevre faktörleri, fiziksel çevre verilerinin analizi. Konutta mekân gelişimi, konutta mekân ilişkileri tasarımların yapılması ve verilen ödevlerin incelenmesi NEUFERT Yapı Tasarım Bilgisi-ERNST Neufert Mini homes =LOFT Pub., Barcelona: 2011
5 .Yaşama (yemek+oturma) Mekanı, oturma ve yemek yeme eylemi, donatıları, yaşama mekanı ve konuttaki yeri. Verilen ödevlerde tasarım çalışmalarının yapılması Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011 Verilen ödevin incelenmesi
6 Mutfak, Yemek pişirme ve hazırlama eylemi donatıları, mutfak ve konuttaki yeri Verilen ödevlerde tasarım çalışmalarının yapılması Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011 Verilen ödevin incelenmesi
7 Ödevlerin sunumu ve değerlendirilmesi Ödevlerin sunumu ve değerlendirilmesi
8 ARA SINAV
9 Konutta mekân gelişimi, konutta mekân ilişkileri Öğrencilere Ödev konularının verilmesi Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011
10 Yatak Odası, yatma eylemi, donatıları, yatma mekânı, konuttaki yeri. Verilen ödevlerde tasarım çalışmalarının yapılması Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011 Verilen ödevin incelenmesi
11 Banyo- Wc, yıkanma eylemi, donatıları, yıkanma mekânı ve konuttaki yeri. Verilen ödevlerde tasarım çalışmalarının yapılması Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011 Verilen ödevin incelenmesi
12 Servis Birimleri, donatıları, konuttaki yerleri. Verilen ödevlerde tasarım çalışmalarının yapılması Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011 Verilen ödevin incelenmesi
13 Yaşama Mekânı, Mutfak, Yatma Mekânı, Islak Hacimler, Servis –Hizmet Alanları, konuttaki yerleri ve tasarım analizleri Verilen ödevlerde tasarım çalışmalarının yapılması Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011
14 Yaşama Mekânı, Mutfak, Yatma Mekânı, Islak Hacimler, Servis –Hizmet Alanları, konuttaki yerleri ve tasarım analizleri Mini homes = - LOFT Pub., Barcelona: 2011
15 Ödevlerin sunumu ve değerlendirilmesi. Ödevlerin sunumu ve değerlendirilmesi.
16 FİNAL

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 5 5 4 3
Ö2 4 4 5 5 4 3
Ö3 4 5 5
Ö4 3 5 5 4
Ö5 5 4 5 5 5 2

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=240846&curProgID=5718&lang=tr