Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5İMÇ309Mobilya Tasarımı2+2+034

 
Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Tasarım ve üretim süreçlerinde teknoloji, malzeme ve teknik bilgilerin birlikteliği dikkate alınarak özgün, estetik, ergonomik ve sürdürülebilir mobilya tasarımları yapabilme becerilerini kazandırmak.
Dersin İçeriği Ders kapsamında bir kavram, duygu, ya da doğa referansından hareketle seçilen ürün grubuna ait (Çalışma ünitesi, kent mobilyası, çocuk mobilyası) mobilya tasarımlarının oluşturulma süreci sınıf içi teorik tartışmalar, eskiz çalışmaları ve kritikler ile irdelenir.
Düşünsel sürecin tasarlanması, eskiz çalışmalarının yapılması ve çıkış noktası olarak ele alınan referansların biçimsel karşılıklarının oluşturulmasında yapay zekâ ve bilgisayar destekli programlardan faydalanılır.
Tasarımların malzeme, renk, doku, form kararlarının verilmesi, işlev tanımlarının yapılması için eskiz çalışmaları, yapay zekâ destekli çalışmalar ve sınıf içi kritikler gerçekleştirilir.
Mobilya tasarımları için 1/10, 1/5 ölçekli teknik çizimler ve 1/2, 1/1 ölçekli bağlantı, strüktür ve detay çizimleri yapılır. Sonuçlanan mobilya tasarımları ölçekli teknik çizimleri ve görsel anlatımları içeren A0 pafta ile sunum haline getirilir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç. ZERRİN FUNDA ÜRÜK funda.uruk@gedik.edu.tr
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Ashby M., Johnson K., (2015) Materiali e Design, Casa Editrice Ambrosiana, Milano.
Carton, K, (2012). The Great Book of Cardboard Furniture: Step-by-Step Techniques and Designs, Schiffer, Pennsylvania
Fuad-Luke A. (2009). The Eco-Design Handbook, Thames & Hudson, London.
Morley J., (1999). The History of Furniture: TwentyFive Centuries of Style and Design in the Western
Natale, C. (2009). Furniture Design and Construction for the Interior Designer, Fairchild Books, New York Tradition, Little Brown and Company, New York.
Yılmaz A., (2005). Dünden Bugüne Mobilya Tasarımı ve Teknolojisi, YEM, İstanbul.
Woodham, M. J., (1997). Twentieth-Century Design, Oxford University Press, Oxford.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %10
Alan Bilgisi %90

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Ödev 1 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 13 3 39
Ara Sınavlar 1 4 4
Uygulama 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 4 107

 
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Kullanıcı-mobilya ilişkisini Ergonomi ve evrensel tasarım prensipleri doğrultusunda belirler.
2 Tasarım öğelerini, prensiplerini ve ilişkili teorileri etkin olarak iki ve üç boyutlu tasarım çözümlerinde kullanır.
3 Tasarım problemlerini belirleyerek özgün ve yaratıcı çözümler planlar.
4 İnsan ve çevre sağlığı standartlarına uygun tasarım ve malzeme seçimi yapar.
5 Tasarladığı mobilyanın üretim, kurulum ve montaj gereksinimleri için uygun detay ve çözümleri meydana getirir.

 
Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Ders içeriğinin aktarılması. Tasarım süreci ile biçimsel ve kavramsal yöntemler arasındaki ilişkilerin, mobilyadaki estetik, işlevsel ve sembolik işlevlerin tartışılması. Yapay zekanın tasarımda kullanımı ve tarihsel gelişimi üzerine sunumların yapılması, Mobilya tasarımı üzerinden örnek konsept geliştirme sürecinin gösterilmesi. Mobilyalarda kullanılan örnek bağlantı detaylarının gösterilmesi. Çalışma kategorilerinin ve çıkış noktalarının belirlenmesi. yok yok
2 Mobilya tasarımında çıkış noktası olarak kullanılacak biçimsel ve kavramsal referansların değerlendirilmesi. Referanslardan hareketle yapay zekâ destekli çalışmalar ile konsept oluşturulması. Sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Çalışılacak mobilya grubuna ait olumlu ve olumsuz bulunan tasarım örneklerinin toplanması. Mobilya tasarımının yapılacağı kullanıcı profili ve tasarım yerinin belirlenmesi. (Örn. Üniversite öğrencileri, Gedik Üniversitesi Kartal Kampüsü çamlık alan) Tasarım gereksinimlerinin belirlenmesi. Seçilen çıkış noktası başlığı, kullanıcı grubu, yeri ve gereksinimler doğrultusunda yapay zekâ ile konsept oluşturma sürecinde kullanılacak anahtar kelimelerin (keywords) belirlenmesi. Toplanan verilerin görsel ve yazılı içerikli sunum olarak sınıf ortamında aktarılması. yok
3 Mobilya tasarımında çıkış noktası olarak kullanılacak biçimsel ve kavramsal referansların değerlendirilmesi. Referanslardan ve belirlenen tasarım gereksinimlerinden hareketle yapay zekâ destekli çalışmalar ile konsept altyapısının (prompt) oluşturulması. Sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Referanslardan ve belirlenen tasarım gereksinimlerinden hareketle belirlenen prompt’lar ile 5 farklı tasarım alternatifinin oluşturulması. yok
4 Oluşturulan konseptler doğrultusunda eskiz çalışmalarının yapılması ve sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Odaklanılan tasarım alternatifiyle ilgili 5 adet alternatif eskiz çalışması. Eskiz çalışmalarının sınıf içerisinde yapay zekâ desteği ile geliştirilmesi. yok
5 Oluşturulan konseptler doğrultusunda eskiz çalışmalarının yapılması ve sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Ölçekli çizimlerin ve 3 boyutlu modelleme çalışmalarının yapılması. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. yok
6 Oluşturulan konseptler doğrultusunda eskiz çalışmalarının yapılması ve sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Ölçekli çizimlerin ve 3 boyutlu modelleme çalışmalarının yapılması. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. yok
7 Oluşturulan konseptler doğrultusunda eskiz çalışmalarının yapılması ve sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Ölçekli çizimlerin ve 3 boyutlu modelleme çalışmalarının yapılması. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. yok
8 Ara sınav yok yok
9 Mobilya tasarımlarına ait ölçekli teknik çizimlerin ve 3 boyutlu görselleştirme çalışmalarının yapılması, malzeme ve bağlantı detay araştırmalarının yapılması. Sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. Malzeme kararları için çalışmaların yapılması. Nokta detay çözümleri için araştırmaların yapılması. yok
10 Mobilya tasarımlarına ait ölçekli teknik çizimlerin ve 3 boyutlu görselleştirme çalışmalarının yapılması, malzeme ve bağlantı detay araştırmalarının yapılması. Sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. Malzeme kararları için çalışmaların yapılması. Nokta detay çözümleri için araştırmaların yapılması. yok
11 Ders içi Etkinlik; Mobilya üretim tesisi saha gezisi yok yok
12 Teknik çizim, 3 boyutlu modelleme, nokta detay ve sunum hazırlık çalışmalarının yapılması. Sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. Malzeme kararları için çalışmaların yapılması. Nokta detay çözümleri için araştırmaların yapılması. Maket çalışmalarının yapılması. A0 sunum pafta çalışmalarının yapılması. yok
13 Teknik çizim, 3 boyutlu modelleme, nokta detay ve sunum hazırlık çalışmalarının yapılması. Sınıf içi kritiklerin gerçekleştirilmesi. Belirlenen tasarımların 1/10 ölçekli teknik çizimler haline getirilmesi ve 3d modelleme çalışmalarının yapılması. Malzeme kararları için çalışmaların yapılması. Nokta detay çözümleri için araştırmaların yapılması. Maket çalışmalarının yapılması. A0 sunum pafta çalışmalarının yapılması. yok
14 Sunum paftalarının hazırlanması ve sınıf içerisinde değerlendirilmesi. Maket çalışmalarının yapılması. A0 sunum pafta çalışmalarının yapılması yok
15 Sunum paftalarının hazırlanması ve sınıf içerisinde değerlendirilmesi. Maket çalışmalarının yapılması. A0 sunum pafta çalışmalarının yapılması yok
16 final sınavı yok yok

 
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 5 5 5 4 3 5 5 5 3 2 5 2
Ö2 5 2 5 4 4 4 5 3 3 5 5 2
Ö3 4 2 5 4 5 5 5 4 5 5 5 3
Ö4 3 1 3 5 4 4 5 5 5 5 3 1
Ö5 1 1 3 5 1 2 5 5 5 5 3 1

  Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek

  
  https://obs.gedik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=240855&curProgID=5718&lang=tr